Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach
Nyheder
21. august 2023

Det nye GT-brag fra AMG

Morten B. Bek

Morten Bek

Næsten 10 år efter den første Mercedes-AMG GT kommer afløseren af samme navn. Den nye AMG GT har en 4-liters V8 med op til 585 hk – og kommer nu med bagsæde.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Der er Porsche 911, og så er der alle de andre. 911 er sportsvognen med årtiers uafbrudt historik, den unikke placering af motoren i hækken, umiskendeligt design og en utrolig diversitet i modelprogrammet, som konkurrenterne har svært ved at hamle op med.

Siden 2014 har Mercedes-AMG imidlertid givet Porsche kamp til stregen, og med den første generation af modellen GT har Porsche-konkurrenten for første gang etableret sig med respekt og soliditet i klassen.

Næsten 10 år efter premieren lander en helt ny AMG GT. Fokus har ændret sig, men så alligevel ikke. GT’eren er stadig en coupé med vulgaritet i linjerne og dynamik som grunden til det hele, men denne gang har den et bagsæde, firehjulstræk og er udviklet som en søstermodel til den klassiske SL, der i nyeste generation udelukkende findes som AMG.

Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach
Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach
Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach
Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach

One Man, One Engine

Det kan godt være, AMG GT ikke har den lange historie og den underlige placering af motoren, som man får med en Porsche 911. I stedet har den historien om “One Man, One Engine” – historien om at en enkelt mand eller kvinde hos AMG er ansvarlig for at samle motoren til en bil. Derfor sidder en lille plakette på motorblokken med et navn og en underskrift.

Motoren i denne anden generation AMG GT er videreførelsen af den efterhånden meget udbredte 4-liters V8-motor med biturbo. Der er to smagsvarianter, i hvert fald til at starte med: AMG GT 55 4Matic+ med 476 hk/700 Nm og AMG GT 63 4Matic+ med 585 hk og 800 Nm. Ordet, hvis man kan kalde det for et ord, 4Matic+ indikerer firehjulstræk, som ikke tidligere er set i AMG GT, og den variable distribution af kræfter gør det muligt, at bilen kun trækker på baghjulene, hvis man ønsker at slippe for træk på alle fire.

Vi bemærker, at der er masser af luft i modelprogrammet. En 63-variant uden S på navnet er en typisk invitation fra AMG til at se mere, og 585 hk er helt sikkert kun en midlertidig topmodel.

AMG er tvunget til at elektrificere, og hvis den nye GT skal køre i næsten 10 år, vil elektrificering i en eller anden grad være uundgåelig. Men følger GT-modellen resten af Mercedes-Benz’ og Mercedes-AMGs filosofi, vil en helt elektrisk GT være en unik model og ikke en model, der ligner den benzindrevne udgave.

Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach
Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach
Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach
Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach
Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach
Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach
Das neue Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in AffalterbachThe all-new Mercedes-AMG GT Coupé: SO AMG, made in Affalterbach

SL har overtaget rollen som den åbne GT

Den seneste generation Mercedes SL er den første, der kun findes i AMG-versioner, og det er med god grund: den er udviklet hos AMG. På den måde har Mercedes trukket sin klassiske roadster i en mere dynamisk retning, og med SL har man samtidig løst en anden opgave. SL har overtaget rollen som sportslig AMG-roadster fra den åbne udgave af den første generation GT.

Den designmæssige lighed med SL er dog ikke stor, og på bedste Porsche 911-vis er det nye GT-design en evolution af forgængerens. Store forlygter, en grill som ser ud til at kunne suge asfalten foran bilen ind – og så et nærmest elegant og langt fra så vulgært design bagtil.

I kabinen møder man, ikke overraskende, samme indretning som i SL. Der er ikke brugt penge på at lave interiøret unikt, og fire runde luftdyser og en touchscreen i portrætformat kendetegner grundlayoutet. I forhold til interiøret i den første GT er stilen mere elegant og mindre pompøs. Og så er der det nye bagsæde, som næppe gør GT’eren til en familiebil; der er plads til to, men de skal virkelig ville med på turen i de små skålformede sæder.

I en tid med store elbiler, som nærmer sig 3 tons, er en stor sportsvogn med V8 og firehjulstræk på 1.970 kilo en letvægter (63-versionen). Takket være et karrosseri i en god blanding af stål, aluminium, magnesium og komposit-fibre, for ikke at tale om et instrumentpanel i magnesium, kan vægten holdes nogenlunde nede.

Men AMG GT er næsten 20 cm længere end Porsche 911, og 911 er en markant lettere bil. I Turbo-varianten med 580 hk vejer 911 kun 1.715 kilo, så der er meget for AMG at arbejde på for at skabe udgaver af GT’eren med lavere vægt. Måske de skulle starte med at fjerne bagsæderne?

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: