Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Anders Berner / d. 1. juni 2018
Dieselbilerne er under pres. Men al snak om forbud og dieselskandaler har ikke ændret stort ved vores købevaner: Vi danskerne er stadig vilde med dieselbiler.
De første fire måneder i år blev der solgt godt 26.000 dieselbiler mod 27.000 i samme periode sidste år. Det er et fald på blot fire procent. Det tilsvarende tal for benzinbiler i samme periode er et fald på to procent. Over en tredjedel af de solgte biler er altså stadig med dieselmotor.
Men du går måske alligevel og har lidt ondt i maven ved tanken om din dieselbil, for hvad nu hvis der kommer et dieselforbud?
Nogle bilforhandlere oplever, at kunderne holder sig fra diesel og vælger benzin, fordi de har hørt at diesel er ved at være yt.
Det fortæller Tommy Thøgersen, som er sælger hos Seat i Gladsaxe.
En af de biler, som der er run på er en den helt nye Seat Arona 1,0 benzin med automatgear. Bestiller du en nu, kommer du til at vente 12 måneder på den. Og sådan er det også med en række andre af de populære biler på markedet – især dem med benzinmotor fortæller Tommy Thøgersen, som er sælger hos Seat i Gladsaxe.
En Seat Leon med dieselmotor kan du få med langt kortere levering, men der er mange kunder, der ikke tør vælge en diesel i stedet for benzinbilen. fortæller Tommy Thøgersen.
– Vi har virkelig en udfordring. De folk, der kommer i vores forretning vil helst have en benzinmodel, og når vi så fortæller dem at de skal vente 10-12 måneder på en bestemt model er det svært.
Tommy Thøgersen oplever, at køberne bliver lidt mistænksomme, når han forsøger at opfylde deres behov med en dieselbil i stedet for den benzinbil, de kom efter.
– De tror, at vi for enhver pris forsøger at pushe et bilsalg, og er ikke helt trygge ved om diesel nu er det rette for dem. De tror ganske enkelt ikke på, at diesel er godt længere.
I videoen herunder kan du se nogle af alternativerne til en Seat Arona med benzinmotor:
Nogle forhandlere – især i de store byer som København og Aarhus – oplever, at der nærmest er opstået en folkestemning imod dieselbiler. Men hvor stammer den fra?
Kort fortalt: Dieselskandalen og en dom ved den Tyske Rigsforvaltningsret i Leipzig, som har muliggjort forbud mod dieselbiler for at nedbringe koncentrationen af de sundhedsskadelige kvælstofilter (NOx) i de tyske byer.
Den dom er i mange medier udlagt som endnu et søm til dieselbilernes ligkiste, men sandheden er, at dieselbiler ikke bliver permanent forbudt i Tyskland.
I Hamborg har bystyret besluttet at udelukke alle dieselbiler, som ikke har en Euro 6-diesel for at køre på to strækninger på henholdsvis 580 og 1600 meter. Forbudet gælder dog kun bilister, der ikke bor på strækningerne eller har et ærinde på den forbudsramte strækning.
Og skulle man frygte, at det blot er begyndelsen til et totalforbud, har man fået sagen lidt galt i halsen, forklarer Torben Lund Kudsk, der er chef for politisk afdeling hos forbrugerorganisationen Forenede Danske Motorejere, FDM:
– Man kan nemlig ikke bare forbyde alle dieselbiler, så det er ikke sådan, at der kommer permanente restriktioner. Så derfor bliver det en meget dynamisk virkelighed (hvor der skal tages stilling fra sag til sag, red.)
Som bilejer er den nye lov om dieselforbud nem at forholde sig til, og du skal tage nogle forhåndsregler, hvis du skal på sommerferie i Tyskland i din Euro 3,4 eller 5-dieselbil.
– Så må du selvfølgelig orientere dig i forhold til restriktioner i de enkelte byer og hvis du gør det, er der ingen grund til at sælge den, siger Torben Lund Kudsk fra FDM.
Har du en Euro 5 bil – eller en endnu ældre diesel – (før 2014), vil du blive ramt af restriktioner – i første omgang i Tyskland. Her vil nogle byer på udvalgte veje kunne lukke for diesler ældre end Euro 6 permanent eller på dage med høj luftforurening.
Men hos FDM ser man det nu mest af alt som symbolpolitik, der måske løser “helt lokale problemer, men reelt ikke løser byernes forureningsproblemer”:
– Det vil kræve en langt, langt større indsats, mener Torben Lund Kudsk og opfordrer dermed køberne og ejerne til at slå koldt vand i blodet.
Bilbasens markedsanalytiker Jan Lang anlægger primært en økonomiske betragtning:
– Priserne på nyere dieselbiler (Euro 5 og Euro 6) er ikke faldet meget mere end benzinbiler, blandt andet fordi de billigere i grønne afgifter end Euro 4 (fra år 2005) og Euro 3-dieselbiler (fra år 2000), siger Jan Lang og tilføjer at vi skal huske at dieselbilerne samlet er billigere at eje end benzinbiler – dvs. har lavere udgifter til service, brændstof og afskrivning.
Kort fortalt: Ejer du en Euro 5 eller Euro 6 behøver du hverken at bekymre dig for om den bliver dyrere for dig end hvis du havde en dieselbil – og af samme årsag kan du roligt købe dig en ny eller nyere dieselbil uden at frygte hverken kørselsforbud eller prisfald.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.