Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Simon Hallenslev / d. 5. september 2021
Sommeren er forbi. Jeg ved, det er ubehageligt, men det er en kendsgerning. Inden grillpølserne blev pakket væk, nåede jeg at køre ud i det danske sommerlandskab i to campingduellanter fra VW. Her er tale om VW California og VW Caddy California, der tager afsæt i to vidt forskellige biler.
VW California er baseret på en VW Multivan 6.1 (eller en Transporter, om du vil). VW Caddy California bygger på den mere Postmand Per-agtige VW Caddy, der ligeledes fås som både personbil og varevogn, men som samtidigt er betragteligt mindre i højde og drøjde end den fuldfede California.
Det store spørgsmål bliver, om VW Caddy California kan gøre op for det størrelsesmæssige handikap og tjene det samme ferieformål, som VW California.
Motor: R4, diesel, 1.968 ccm
Ydelse: 122 hk / 320 Nm
0-100 km/t: 11,8 sek
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 19,3 km/l
Testbilens pris: 518.105 kr.
(Caddy California fås fra 316.998 kr.)
Motor: R4, diesel, 1.968 ccm
Ydelse: 150 hk / 340 Nm
0-100 km/t: ??
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 12,7 km/l
Startpris: 649.648 kr.
(California fås fra 462.899 kr.)
Jeg bliver lige ved de åbenlyse forskelle, som primært skyldes campernes ophav i to forskellige platforme. VW California er grundlæggende en varevogn, hvilket naturligvis kan mærkes, og som giver både fordele og ulemper i oplevelsen af den samt livet med den.
VW California har en helt håndgribelig pladsfordel, der gør den betydeligt nemmere at leve med som camper. En stor fordel, jeg går i dybden med senere. Men ophavet i en varevogn betyder også, at VW California kører som en varevogn, hvilket grundlæggende ikke er særlig yndefuldt.
SE OGSÅ | VIDEO: Sommerferien er reddet – guide til de små autocampere
Der er ikke meget smidighed over VW California, der manøvrerer lidt som en klodset klump og er sløv ud af starthullerne. Det er selvfølgelig ikke anderledes fra andre fuldfede autocampere, men fordi VW California er en hybrid mellem en autocamper og en personbil, bliver den med sin drøjde lidt en klodsmajor at leve med, når turen går til supermarkedet i stedet for Sydeuropa.
VW Caddy California er lettere at leve med som hverdagsbil, fordi den tager udgangspunkt i en personbilplatform. Måden, som VW Caddy California gebærder sig på i sving samt i et snævert parkeringshus, er helt lineær og let omgængelig. Den er selvsagt ingen gave til de køredynamiske indtryk, men den kører bedre end VW California.
Der er ingen grund til at pakke det ind. Hvor VW Caddy California ganske vidst klarer sig bedre som almindelig personbil, er VW California den totalt overlegen som autocamper. Det kræver ikke mange minutter i VW California, før man automatisk bliver totalt ferieklar.
VW har pakket California med smarte løsninger, der gør campinglivet til en leg. I den store, kvadratiske bagsmæk er der gemt to sammenfoldelige campingstole, ligesom der i skydedøren er et integreret campingbord, der kan tages med ud og placeres under den store markise, der koster 3.691 kr. i ekstraudstyr. Intet af det optager således dyrebar plads fra det habengut, man ellers hiver med sig på ferie.
LÆS OGSÅ | TEST: VW Multivan er en kasseformet drøm på hjul
Plads er der generelt meget af. Der er hylder, skuffer og skabe nok til, at man kan drage veludstyret på ferie, uden at der går gulvplads tabt bagtil. På det elektroniske display i loftet køres et hævetag op, der giver en solid soveplads. Også bagsæderne kan klappes sammen og giver to sovepladser mere, hvorfor man reelt kan tage på ferie fire personer.
Når man ikke ligger på taget, kan sovepladsen skubbes op, således man kan stå fuldt oprejst i kabinen. Jeg skal med andre ord ikke krabbe sammenkrøllet rundt, når jeg bruger køleskabet, gasblusset og vasken, der naturligvis er at finde bagtil i kabinen.
På det førnævnte display i loftet kan man sætte bilen i ’max charge’, der fylder suppe på funktionsbatteriet under kørsel. Efter blot en times kørsel med denne funktion slået til, er funktionsbatteriet ladet fuldt op. Med 100 procent på batteriet er der nok til godt og vel 48 timer med tændt køleskab, lys i kabinen og opladning af diverse devices, man som moderne campist ikke kan leve uden.
På den måde er man ikke afhængig af en strømforsyning fra en campingplads. Med ro i sindet kan drage på eventyr og man gøre ophold ved stranden eller i skoven. Skal eventyret ske i vinterhalvåret, er VW California også udstyret med et dieselfyr, der holder kabinen varm. Igen er man uafhængig af strømkilder til at holde kabinen varm på et koldt campingtogt.
Som nævnt kan man i VW California godt drage på camping fire mennesker. Det kan man ikke i VW Caddy California, fordi de nedlagte bagsæder bagtil udgør eneste soveplads. Med det sagt er denne soveplads til gengæld helt udmærket, og man kan få en lige så fin nattesøvn her, som på taget af VW California.
Udover sovepladsen kommer campinglivet i VW Caddy California med en del kompromisser, som alle beror sig i de kompakte pladsforhold. I virkeligheden har VW også her været gode til det smarte løsninger med gasblus, skuffe til opbevaring og campingstole, der er pakket pænt sammen i bagagerummet. Alt campinggrejet kan desuden hives ud, når der ikke camperes, hvilket understøtter førnævnte hverdagsanvendelighed.
SE OGSÅ | VIDEO: STOR eller lille autocamper – Berner tæsker VW’s to camper-modeller
VW kan ikke trylle, og der er kun den plads, der er. I de bagerste sideruder er monteret to tasker, hvor alt fra tandbørster til grill-grej kan gemmes væk. Alligevel skal man indstille sig på at leve spartansk, hvis man tager på en længere kør-selv-ferie i VW Caddy California.
Medmindre man camperer i et vintermørkt Nordnorge, skal der monteres magnetiske gardiner hver gang, man skal sove, og det sker på ganske bøvlet vis. Særligt sammenlignet med VW California, hvor gardinet blot trækkes ned. Sideruderne i skydedørene kan ikke åbnes og give udluftning, når man sover, hvilket i stedet må gøres gennem ruderne i førerdørene. Igen en skærende kontrast til VW California, hvor dugen i hævetaget kan åbnes med lynlås og give frisk luft på varme dage.
Som du har kunne læse, er de to campere vidt forskellige og tjener vidt forskellige formål, selvom de deler et VW-logo på snuden. Kort sagt, kan det koges ned til følgende: VW Caddy California er en personbil, der kan bruges som camper, mens VW California er en camper, der kan bruges som personbil.
VW California skriger på eventyr, og hvis man er to mennesker, bør man ikke have nogen betænkeligheder ved at drage på ferie i en eller to uger. Her er oceaner af plads og smarte løsninger, der gør, at man godt kan bo i bilen i længere perioder ad gangen.
LÆS OGSÅ | TEST: VW Caddy er kun for dem, som virkelig elsker kasser
VW Caddy California ser jeg mere som en personbil, der kan bruges til spontane udflugter og forlængede weekender – optimalt af et par friluftsmennesker, der er vant til at leve spartansk. Eller, det er lige indtil vi kigger nærmere på priserne. For selvom VW Caddy California starter fra attraktive 316.998 kr., bliver virkeligheden hurtigt en anden.
Campingudstyret løber nemlig hurtigt op i VW Caddy California, hvor ’køkkenet’ alene sætter dig 28.900 kr. tilbage. Derfor koster testbilen, som den står, 518.105 kr., hvilket er mere end de 462.899 kr., som en VW California Coast starter i. VW California testbilen med DSG-gear og 150 dieselheste starter ved 649.648 kr. Det er selvfølgelig en god portion mere end det, Caddy California koster. Målt på campinganvendelighed, plads og fede løsninger, giver denne pris dog fortsat langt mere mening end prisen på Caddy-testbilen.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.