Kategorier
Elektrisk Forbrugerstof Nyheder

Dyr strøm: Clever skruer op for priserne

Nu bliver det dyrere at være elbilejer – i hvert fald hvis man er kunde hos energiselskabet Clever. De hæver nu midlertidigt deres abonnementspriser fra d. 1. juni, og vi ser nærmere på hvorfor.

Tekst: Simon Hallenslev 
Foto: Clever PR

Elbilejere, der forsyner sig med strøm fra energiselskabet Clever, kan fra d. 1. juni se frem til højere priser. Det oplyser selskabet på deres hjemmeside.

De højere priser skyldes et såkaldt energitillæg, som Clever lægger oven i de eksisterende abonnementspriser. Her er tale om tillæg, der for nogle kunder giver en månedlig merudgift på næsten 50 procent.

Abonnerer man på Clever All-in-one med ubegrænset opladning på egen ladeboks samt på ladenetværket, skal man foruden det månedlige abonnement på 799 kr. om måneden betale et energitillæg på 445 kr. som elbilkunde.

Historiske prisstigninger

Der er krig i verden, og det påvirker verdensøkonomien. Fødevarer, olie, gas og el er blevet dyrere, hvilket børnefamilier, boligejere og mange derimellem allerede har mærket på egen krop – og nu er turen også kommet til elbilejerne.

Krigen i Ukraine har medført store prisstigninger på indkøbsprisen på strøm, hvilket Clever og deres kunder nu skal betale for. Clever selv beretter om historiske prisstigninger på næsten 170 procent i marts, hvor indkøbsprisen steg fra ca. 0,66 kr. til 1,78 kr. pr. kilowatttime.

LÆS OGSÅ | Stor opgradering af lademuligheder til danske elbiler undervejs

Fordi Clever indkøber mange millioner kWh til deres kunder, er de nødt til at reagere på prisstigningerne, hvilket altså sker med et midlertidigt energitillæg, der træder i kraft fra d. 1. juni. Tillægget frafalder igen, når elpriserne stabiliseres og finder tilbage til sit normale niveau, som Clever beskriver det.

Priserne på energitillægget vil blive genberegnet hver fjerde måned ud fra de aktuelle strømpriser og -prognoser. Næste genberegning er til efteråret og vil træde i kraft d. 1. oktober.

Er man ikke er interesseret i tillægget, giver Clever deres kunder muligheden for at skifte til et billigere Clever Mini-abonnement eller at sætte abonnementet gratis i bero, hvilket normalt koster 124 kr. om måneden. Kunder kan også opsige deres abonnement – også selvom det er i bindingsperioden.

Det månedlige tab

På deres hjemmeside beskriver Clever, at det månedlige tab på nuværende tidspunkt svarer til investeringen af en stor lynladestation, og at energitillægget pålægges kunderne for at forhindre, at omkostningerne påvirker nuværende eller fremtidige udbygninger af deres ladenetværk.

LÆS OGSÅ | 2022 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Clever er ejet af 600.000 andelshavere, hvorfor det forretningsmæssige fokus, som de beskriver, har været langsigtede investeringer i ladenetværket frem for kortsigtet profit. Derfor må kunder og ejerkreds deles om omkostningen, selvom energitillægget ifølge Clever langt fra dækker den ekstraregning, de står med.

Prisstigninger

Herunder får du et overblik over prisstigningerne på Clevers abonnementer. Abonnementerne Unlimited og All-in-one kommer fortsat med ubegrænset opladning på ladenetværket samt tilbagebetaling på boksens forbrug.

Energitillæget er desuden højere på All-in-one, da disse kunder i gennemsnit lader mere, end kunderne på Unlimited gør. Priserne på Clever Go, der afregnes via forbrug, justeres ligeledes og er anført til sidst.

Clever Unlimited & Clever Unlimited Network

  • Midlertidigt energitillæg:
    • 345 kr./md. for elbiler
    • 195 kr./md. for plugin-hybridbiler.

Clever All-in-One & Clever All-in-One Network

  • Midlertidigt energitillæg:
    • 445 kr./md. for elbiler
    • 255 kr./md. for plugin-hybridbiler.

Clever Mini

  • Midlertidigt energitillæg: 50 kr./md.
  • Opladning over de inkluderede 120 kWh/md.: 3,85 kr./kWh

Clever Go

  • Max ladeeffekt op til 99 kW: 4,75 kr./kWh
  • Max ladeeffekt over 100 kW: 6,50 kr./kWh

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.