Kategorier
Elektrisk Forbrugerstof

Stor opgradering af lademulighederne til danske elbiler undervejs

Der er gang i salget af elbiler i Danmark. Men kan ladenetværket følge med? Vi giver status på de største spillere på det danske marked for opladning, hvor der især synes at være fokus på den hurtigste form for opladning.

Tekst: Bilbasen Blog / Foto: PR / Dato: 16. december 2021

Det er ingen hemmelighed, at der bliver solgt flere elbiler end nogensinde i Danmark. I november måned var hver femte solgte nye bil en elbil, hvilket tyder på, at danskerne for alvor har omfavnet den fuldt elektriske kørsel. For nyligt blev Hyundai Ioniq 5 kåret som Årets Bil i Danmark, og der er generelt flere elektriske modeller at vælge imellem end nogensinde.

Men hvordan står det til med opladningsmulighederne? Med mindre du har en hjemmelader og kun kører korte ture, er du stærkt afhængig af de offentlige tilbud. Og her har et lavt udbud af såvel ladestandere som hurtig opladning overgået rækkeviddeangst som den største udfordring i at skifte sin benzin- eller dieselbil ud med en elbil.

SE OGSÅ | Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Det tyder dog på, at der er ved at ske noget, for de store spillere på markedet for opladning har skruet op for ambitionerne, når det gælder infrastrukturen.

Clever booster på lynladning

Hos en af landets største operatører, Clever, oplyste man i foråret, at man ville etablere mindst 700 nye opladningspunkter i det netværk, som på daværende tidspunkt bestod af 1.600 punkter på landsplan. Nu oplyser selskabet, at antallet af ladepunkter er vokset til mere end 2.500, og inden udgangen af 2025 vil der være opsat over 10.000 nye ladepunkter i Danmark. 6.000 af disse vil i øvrigt være at finde i hovedstadsregionen.

Lynladning betyder som tommelfingerregel opladning med minimum 150 kilowatt. Afhængig størrelsen på elbilens batteri og dens evne til at modtage strøm, betyder det rundt regnet en fuld opladning på omkring en halv time.

SE OGSÅ | Må man lade en elbil helt op?

Clever står også bag Danmarks efter sigende største lynladestation, som er under opførelse nær motorvejen ved Odense. Her vil helt op til 28 biler kunne foretage lynladning samtidig. Stationen forventes åbnet i foråret 2022.

Tank strøm fra et kæmpebatteri

Clever åbner også en anden lynladestation i foråret. Denne station bliver placeret i Køge og vil – ifølge virksomheden selv – som den første i Danmark blive koblet sammen med et 1,2 megawatttimer stort kæmpebatteri. Dette batteri vil i perioder med store mægnder uudnyttet grøn strøm i elnettet kunne lagre strømmen, mens man i perioder med ekstra tryk på elnettet kan tanke strøm fra batteriet og ud i elbilerne via ladestanderne.

Hurtig strøm mens du handler

Og så vil det også inden længe blive nemmere at tanke hurtig strøm, mens du gør dine daglige indkøb. Selvsamme Clever har nemlig indgået en aftale med supermarkedsgiganten Føtex, som betyder, at der inden udgangen af 2022 er etableret 300 nye offentlige lynladningspunkter fordelt på 89 Føtex-parkeringspladser på tværs af hele landet. En gennemsnitlig indkøbstur varer ifølge Føtex mellem 15 og 20 minutter, og således vil det altså være muligt at få tanket godt op med strøm, mens man fylder indkøbsvognen.

Flere lynladere fra E.ON

Hos en anden af Danmarks store ladeoperatører, E.ON vil man i løbet af 2022 opføre 24 nye lynladestandere. Ladestanderne sættes op ved motorvejsstrækningerne og i større byer og vil kunne lade to biler samtidig med op til 150 kilowatt – eller én bil med op til 300 kilowatt. E.ON oplyser i øvrigt, at selskabet på nuværende tidspunkt har mere end 1.600 offentlige ladepunkter opført i Danmark.

Vær sikker på at strømmen er grøn

E.ON står også bag en ny app, som gør det muligt for deres kunder at lade deres elbil, når strømmen er billigst og grønnest. Appen er udviklet i samarbejde med True Energy og sørger simpelthen for at udskyde opladningen, hvis strømmen pludselig kommer fra kulkraft eller andre fossile kilder – og starte igen, når strømmen atter er grøn.

“Ved hjælp af appen kan man time opladning til tidspunkter, hvor strømmen er billigst, eller klimapåvirkningen fra strømproduktionen er mindst. De to er tit sammenfaldende og sker midt om natten. Her sørger appen for, at brugeren kan lade så billigt og klimavenligt som muligt uden at skulle stille vækkeuret til klokken tre om morgenen. Når brugeren kobler sin elbil til en ladeboks fra E.ON, sørger vi får, at bilen er klar, når den skal ud at køre,” forklarer administrerende direktør hos True Energy, Charlotte Sand.

5.000 lynladere fra Ionity

Okay, de skal godt nok fordeles over hele Europa. Men ingen tvivl om, at Ionity har sat udbygningen af deres netværk af lynladere et gear op. Selskabet, som ejes af bilproducenter som blandt andre Mercedes-Benz, Volkswagen og Ford, vil frem mod 2025 opgradere deres netværk fra 400 til 1.000 ladestationer. Nye ladestationer vil fra starten være sat op til 6-12 ladepunkter, og det betyder, at antallet af 350 kilowatt-ladepunkter stiger fra 1.500 til over 7.000.

Ionity vil ikke blot opføre deres nye ladestation langs motorveje som hidtil, men nu også i nærheden af storbyer og trafikerede landeveje. Selskabet oplyser desuden, at man i højere grad vil opkøbe grunde og etablerede opladnings-rastepladser med butikker og restauranter, som vi kender det fra traditionelle tankstationer.

Og tankstationerne lukker ned? Nej, vent lidt…

Apropos tankstationer, så har omstillingen fra brændstof til strøm ladet vente på sig. Men nu melder blandt andre Circle K sig ind i kampen. Fra december opgraderede brændstofselskabet antallet af ladepladser til 34, fordelt på 12 stationer i Danmark – herunder storbyerne København, Aarhus, Odense og Aalborg.

LÆS OGSÅ | 5 fede elbiler, vi ser frem til

Det er ganske vist ikke det vilde i forhold til de kendte ladeoperatører, men Circle K oplyser selv, at de nu er det brændstofselskab med flest ladestandere i Danmark – og flere er på vej i 2022. Circle K’s ladenetværk består både at hurtigladere og lynladere, og som nyttig bonusinfo er det faktisk muligt at lade strøm helt gratis, indtil selskabet har en betalingsløsning klar.

“Vores ambition er, at du skal kunne tanke strøm på samme måde, som du i dag tanker benzin eller diesel. Derfor har vi også planer om at etablere endnu flere ladestandere i starten af det nye år,” fortæller produktchef for El og Brændstof hos Circle K, Sisse Follmann.

Af Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.