Nyt brændstofmærke skal gøre det lettere for bilisterne at finde den rigtige benzin og diesel til bilen i hele EU. Det nye mærke vil give forbrugerne mere tryghed i valg af brændstof, mener FDM.
Af: Esben Skrumsager / d. 20. september 2018
Som bilist vil du inden længe støde på et nyt mærke, når du trækker pistolen på en af landets tankstationer.
I Danmark vil alle benzinstandere og -pistoler nemlig blive forsynet med et E5-mærke. Kører du diesel, vil du støde på mærket B7.
– Brændstoffet vil være helt det samme som hidtil, ligesom benzinen og dieselen vil hedde det samme. Den eneste forskel, man som bilist vil opdage, er, at pistolerne og standerne vil blive suppleret med de nye E5 og B7 mærker, siger leder af teknisk rådgivning i FDM, Lone Otto.
Det betyder E5- og B7-mærket
Sådan ser mærket ud på de danske benzinpistoler. Foto: FDM
Det er en ny EU-mærkningsordning, der betyder, at både standere og pistoler fra oktober skal være forsynet med et mærke, der angiver hvor meget bioethanol, der er blandet i brændstoffet.
Mærkerne på benzinpistolen i Danmark fortæller altså, at der højst er fem procent bæredygtigt bioethanol i benzinen, mens B7-mærket på dieselpistolen tilsvarende fortæller, at der er op til syv procent biodiesel blandet i tanken.
Også nye biler vil fremover være forsynet med det nye brændstofmærke på eller omkring tankdækslet og fortælle, hvilket brændstoftype den enkelte bil kan køre på. For nye benzinbiler vil mærket være E10, som angiver, at bilerne kan køre på E-mærket benzin op til E10.
Det nye brændstofmærke indføres samtidigt i hele EU samt Norge, Schweiz, Island, Tyrkiet m.fl. og skal gøre det nemmere for bilisterne at finde det brændstof, der passer til deres bil.
Derfor er mærkerne nødvendige
Baggrunden er, at flere EU-lande allerede i dag tilbyder forskellige brændstoftyper, hvoraf nogle har en højere andel af bioethanol. Det gælder eksempelvis i Tyskland, hvor man i dag kan tanke E10 benzin som alternativ til Super, der fremover vil blive mærket E5.
Tanker du bilen med brændstof, som indeholder mere bioethanol end anbefalet, kan motoren i værste fald tage skade – blandt andet fordi pakningerne i motoren i de fleste biler ikke er beregnet til at håndtere en stor mængde bioethanol.
Frem til 2020 vil der herhjemme ikke blive ændret på procenten af bioethanol i brændstoffet, som altså fortsat kun vil være E5 og B7. Det er dog muligt, at E10-benzin på sigt også introduceres i Danmark. Sker det, vil tankpistoler og -standere blive forsynet med det runde E10-mærke.