Test: Omfattende facelift gør Renault Captur tidssvarende
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Af: Simon Hallenslev / d. 8. august 2019
Hos skrothandlere kan du købe brugte originaldele for en slik. Det sandede jeg selv, da jeg som 18-årig stod og manglede et ABS-stik til min første bil — en rusten Honda Civic fra ’97.
Den skrothandler jeg benyttede mig af i tidernes morgen blegner dog noget ved siden af ’Fiorano Sportscar’, der skræller totalskadede superbiler og sælger delene til svimlende priser på eBay.
LÆS OGSÅ | Nu stiger skrotpræmien på din gamle dieselbil
Den eksklusive skrothandlers allerdyreste del koster væsentligt mere end hvad en spritny Porsche koster – og det er altså inklusiv dansk registreringsafgift.
Det kan måske diskuteres, hvor stor en forretning der i virkeligheden er tale om for den eksklusive skrothandler. For hvis man ejer en Lamborghini Aventador, køber man så reservedele på budget af en skrothandler fra Florida? Ikke desto mindre har vi samlet de dyreste og mest spændende ting, der udbydes af verdens måske mest eksklusive skrothandler.
Har du haft en rigtig mandagsmandag og ved et uheld hældt diesel i din LaFerrari? Så fortvivl ej! Her sælges nemlig en Ferrari LaFerrari-motor fra 2017, som kun har kørt 32 kilometer. Det kompakte italienske kraftværk yder 789 hestekræfter uden hybridsystemer.
Alt du skal betale for LaFerrari-motoren er 5,4 millioner danske kroner…
Går du og syntes, at din Lamborghini Aventador er blevet lidt kedelig at se på? Så kan du her købe et komplet Aventador SVJ-bodykit, der eftersigende skulle være originalt fra Lamborghini.
LÆS OGSÅ | Velholdt hingst til salg: Her er Danmarks billigste Ferrari
Sættet inkluderer hækspoiler, frontkofanger med læbe samt sideskørter. Jeg har tjekket T-Hansen, og de ligger ikke umiddelbart inde med noget tilsvarende. Så enten må du gribe knoglen og give Lamborghini et kald, eller betale de 600.000 danske kroner, som dette SVJ-bodykit koster.
I løbet af et langt liv, kommer de fleste nok til at prøve at smide enten nøgler, telefon eller begge dele væk. Men Florida-baserede Fiorano Sportscar regner med, at der vælter en kunde ind ad døren, som har smidt ‘låget’ til deres Ferrari F50 væk.
F50 blev produceret fra 1995 til 1997 i 349 eksemplarer, så allerede dér er kundesegmentet rimelig snævert. Og så er der selvfølgelig et par stykker, som siden 1997 er blevet smadret — inklusive den, som dette låg er fra. Der kan med andre ord kun være en håndfuld potentielle kunder derude.
Prisen for låget til en F50? 233.500 danske kroner.
I mellem de mange dyre dele, udbydes der også hele biler. Den mest spændende her, er en slidt og halvrusten Oldsmobile Delta 88 på et par store kromfælge.
Denne gamle amerikanerbil har eftersigende tilhørt den nu afdøde skaber af tøjmærkerne Ed Hardy og Von Dutch, Christian Audigier.
LÆS OGSÅ | Danmarks fedeste brugtbil? Vi kører 690-hestes familie-Ferrari til 5 mio
Ed Hardy og Von Dutch var 90’ernes foretrukne mærker, som lavede t-shirts med dødningehoveder, diamanter og pailletter, der gerne kostede et par tusind kroner stykket.
Der er da også et par Ed Hardy klistermærker rundt omkring på bilen. Om det er bevis nok, ved jeg ikke. Men hvis du vil redde et potentielt levn fra 90’ernes yndlingsdesigner, må du hoste op med 300.000 danske kroner.
Er du kommet lidt sent i gang med sommerprojektet? Her har du en motor, som du med lidt snilde og et par skohorn kan smide i din gamle Ascona.
Den eksklusive skrothandler sælger nemlig et stykke britisk ingeniørkunst bestående af en 6,6 liters motor med 12 cylindre og 624 hestekræfter fra en Rolls Royce Wraith. Motoren er fra 2015 og har rullet lige over 4000 kilometer.
Alt du skal betale for herligheden er 300.000 danske kroner. Plus hvad end det måtte koste at fragte sådan et monstrum med fly over atlanten.
Har du været på udsalg og er kommet hjem med bagenden af en McLaren 570S? Så har du her forenden, så du kan komme ud og køre britisk sportsvogn.
Det du køber her, er hele forenden fra sidespejlene og frem — det som de amerikanske skrothandlere kalder for bilens ”front clip”. Billederne viser, at den oprindelige McLaren-ejer er kommet temmelig galt afsted, så du nu kan købe de sørgelige rester.
Prisen for spidsen af en Mclaren? 213.500 danske kroner.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.