Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Af: Bilbasen Blog / d. 10. februar 2020
De centrale tekniske forskelle, der adskiller en elbil fra en bil med forbrændingsmotor er selve elmotoren og batteripakken. Batteripakken, der leverer strøm til motoren, har typisk en forventet levetid på mellem otte og 10 år.
Det betyder, at batteripakken vil kunne holde mindst 80% af den oprindelige spænding, og give min. 80% af den oprindelige rækkevidde, i otte til 10 år afhængig af mærke og model.
Batterierne er under stadig udvikling. Det betyder, at hvis du købte en elbil for otte år siden, så er kapaciteten og dermed rækkevidden, væsentligt mindre sammenlignet med en ny model af samme bil i dag.
Hvis du gerne vil sælge din elbil brugt, eller måske købe en brugt elbil, står du således overfor et dobbelt problem med hensyn til batteriet:
1. Bilens oprindelige batterikapacitet er nyere modeller underlegen.
2. Batteripakken er ved at være gammel og rækkevidden vil derfor begynde at blive yderligere forringet.
Under de vilkår kan det være svært at få solgt sin elbil til en ordentlig pris ligesom det kan være svært at overbevise sig selv om, at en brugt elbil er et godt køb. I den situation, ville det være smart, hvis man kunne skifte batteriet ud for en fornuftig pris.
LÆS OGSÅ | Stor oversigt over elbiler i Danmark
At skifte batteriet i en elbil er en væsentlig mere kompliceret operation i forhold til at skifte et almindeligt bilbatteri. Batteripakken i en elbil er meget større og ofte placeret, hvor det er svært at komme til den, eksempelvis i bunden af bilen. Placeringen er valgt ud fra at sikre en god vægtfordeling mere end, at den skal være nemt at komme til.
Udskiftning af batteripakken i en elbil er ikke noget bilproducenterne ligefrem reklamerer med. Dette skyldes formentlig at udskiftning typisk sker i forbindelse med en fejl i batteriet.
LÆS OGSÅ | Alt du skal vide om elbiler findes her
Dertil kommer, at det først er nu, efter de moderne elbiler med lithium-ion-batterier har kørt på gaden i omkring et årti, at der begynder at vise sig et behov for at udskifte batterierne. Først nu har de moderne elbiler nået en alder, hvor batterierne begynder at miste spændingen.
Når det er sagt, kan det godt lade sig gøre at få skiftet batteripakken hos et værksted. Da der ikke er nogle standarder på området endnu, er det formentlig en god idé at søge hjælp hos en mekaniker, der er autoriseret til specifikt at arbejde med det pågældende bilmærke.
Helt overordnet hænger prisen på et batteri til en elbil sammen med tre ting: Batteriets teknologi, effekt, altså antallet af kWh det kan holde, og mængden af celler i batteripakken.
Da batteriteknologien er under konstant udvikling, findes der i dag et hav af forskellige batteripakker. Alle udviklet i forbindelse med en efterhånden lang række elbiler over de sidste omkring 10 år.
Det betyder, at prisen også varierer kraftigt afhængig af hvilket mærke, hvilken model, årgang og deraf følgende batteri, der er tale om. Derfor er det svært at give et entydigt svar på, hvad et batteri til en elbil koster.
Dertil kommer at nye batteripakker til elbiler ikke er en “lagervare”. Det er ikke en reservedel på samme måde som en forrude eller bremseklodser. Priserne er derfor heller ikke lige til at finde.
Til gengæld har der været nogle episoder, hvor bilproducenterne har skiftet batteripakken ud, eller tilbudt at gøre det, af forskellige grunde. Ud fra disse eksempler, tegner der sig følgende billede.
For de billigere elbiler, med en batterikapacitet på op til 44 kWh er der eksempler på, at det koster omkring 60.000 kr. at skifte batteriet.
LÆS OGSÅ | Hvad koster det at lade en elbil op?
Blandt de dyrere modeller er det umiddelbart kun Tesla, der har været på markedet længe nok til at batteriskifte kan være relevant og her er der eksempler på at det koster i omegnen af 125.000 kr. at skifte batteripakken.
Det er umuligt at sige præcis, hvad batteripakken til en elbil vil komme til at koste. Men i takt med, der kommer flere elbiler på vejene, stiger behovet for at kunne skifte batterierne. Ved at kunne skifte batterierne øger man levetiden for elbilerne og styrker gensalgsværdien.
Som bilkøbere kan vi godt lide at vide, at bilen kan sælges videre på et tidspunkt. Det kan derfor potentielt styrke salget af elbiler, hvis der er etableret en ordning for udskiftning af batteripakken.
Dertil kommer, at batteriteknologien bliver stadigt billigere og bedre. Derfor er der håb om, at batteriudskiftning i fremtiden vil være billigere og mere almindeligt end i dag.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.