Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Bilbasen Blog / d. 13. april 2020
Antallet af eldrevne bilmodeller på markedet stiger hvert år og samtidig bliver spredningen i pris også større. Det kan gøre det svært at holde styr på markedet og derfor præsenterer vi her den billigste elbil i 2020.
Vi begynder med den absolut billigste og dernæst kommer vi med bud på den billigste bil i mellemklassen.
Ligesom med benzinbilerne er det i kategorien for mikrobiler, vi finder den billigste elbil. Mens du kan få en mikrobil med benzinmotor, som Hyundai i10 for kun 90.000 kr., ligger den billigste elbil et stykke over.
Trods en fortsat afgiftsrabat og et markant bundfradrag, der praktisk talt eliminerer registreringsafgiften for elbiler, koster emissionsfri biler stadig mærkbart mere.
Det er spanske Seat, der i år har den billigste elbil på markedet i form af mikrobilen Seat Mii Electric, der koster fra 149.990 kr. Seat, der i dag er et datterselskab af Volkswagen Group, fokuserer generelt på ungdommelige biler med et sportsligt præg, og Mii er deres hidtil mindste bil. Det lader imidlertid til, at Seat specifikt er gået efter at skabe den billigste elbil til markedet – og det er altså lykkedes.
LÆS OGSÅ | 2020 oversigt: Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde
Også moderselskabet har en eldrevet mikrobil, nemlig VW e-Up, og den koster knap 163.000 kr., til trods for, at det praktisk talt er samme bil. Den næstbilligste bil lægger sig imidlertid mellem Mii og e-Up!, for med en forventet pris på omkring 156.000 kr. sniger Skodas Citigo e iV sig ind lige foran VW e-Up. Skodas elektriske mikrobil kommer i løbet af sommeren 2020, og så må vi se, hvad den endelige pris bliver.
Specifikationerne til den billigste elbil ser ud som følger:
Grøn ejerafgift: 330 kr.
Ydelse: 83 hk
Rækkevidde: 260 kilometer WLTP
Tophastighed: 130 km/t
0-100 km/t: 12,3 sekunder.
Der er væsentligt flere elbiler i mellemklassen at vælge imellem sammenlignet med mikro- og mini-elbilerne. Der er imidlertid nogle, som skiller sig ud så snart vi kigger på prisen som værende i den billige ende af skalaen.
LÆS OGSÅ | Hvad er afgiften på en elbil?
Faktisk er der to elbiler, som kæmper stort set side om side om titlen som den billigste i mellemklassen. De ligger nemlig begge lige under 250.000 kr. og det vil således være et spørgsmål om det konkrete tilbud, du får på den og hvilken udgave, du er interesseret i, der afgør, hvilken der er billigst.
Vi har derfor valgt at tage dem begge med på listen og præsenterer dem herunder.
Grøn ejerafgift: 330 kr.
Ydelse: 147 hk
Rækkevidde: 270 kilometer WLTP
Tophastighed: 144 km/t
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Grøn ejerafgift: 330 kr.
Ydelse: 136 hk
Rækkevidde: 289 kilometer WLTP
Tophastighed: 155 km/t
0-100 km/t: 7,6 sekunder
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.