Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Bilbasen Blog / d. 18. april 2020
Okay, du har kigget på forskellige elbiler, varierende i pris fra “lidt dyr” til “meget dyr”, og måske du også har orienteret dig om afgiftssatserne. Men hvad med hverdagen? Hvad koster det egentlig at eje og køre en elbil i det daglige? Det bliver du klogere på i denne artikel. Vi kigger på driftsomkostninger, service og elpriser, for at give dig et overblik over, hvad en elbil koster.
Overordnet er det vigtigt at fremhæve, at der ikke er de store forskelle på, hvad det samlet set koster at eje og køre i en elbil, sammenlignet med benzin- og dieselbilerne. Har du således bil i forvejen, og kender omkostningerne på den, vil du ikke opleve den store forskel ved at skifte til en elbil.
Omkostningerne er fordelt lidt anderledes på elbilerne, og præcis hvordan billedet ser ud, kommer vi nærmere ind på i det følgende.
Elbilen er billigst at køre i, det viser beregninger foretaget af FDM. Kører du elbil i det daglige og omkring 20.000 km årligt, vil du på en femårig periode have færre udgifter end hvis du har en benzin, diesel eller hybridbil.
LÆS OGSÅ | 2020 oversigt: Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde
Med en elbil til 300.000 kr. vil du skulle betale 3,58 kr. pr. kørt kilometer, mens benzinbilen er dyrest med 4,13 kr. pr. kørt kilometer – selvom anskaffelsesprisen er lavere end elbilens, nemlig 275.000 kr. Der er altså en forskel, omend den ret beset er forholdsvis lille.
I beregningerne er der taget forbehold for alt fra anskaffelse og afgifter til vedligeholdelse, service, brændstof og værditab.
Udgifterne til den daglige drift, som drivmiddel, dæk og vedligeholdelse, er lavere for elbilen. Dette skyldes for det første, at vedligeholdelsen af en elbil er billigere. Det er fordi der er færre bevægelige dele og du undgår vedligehold som eksempelvis olieskift med en elbil.
For det andet er det er billigere at lade bilen op end at fylde tanken med benzin. Den billigste løsning for elbilejeren er en abonnementsordning, som sikrer, at udgiften til ladeboks og el er den samme hver måned.
SE OGSÅ | Den bedste elbil til hr. og fru Danmark — Berner tester og tæsker
Frem til og med 2021 får elbilejere en rabat på elafgifter. Selvom det ikke er store beløb, hjælper denne ordning med at holde driftsomkostningerne nede. Optimering af elinstallationen og opsætning af ladeboks ved bopælen er ikke medtaget i beregningerne.
Bortset fra den grønne ejerafgift er der ingen umiddelbare økonomiske fordele ved at eje en elbil, når det gælder de faste udgifter. Derfor er de faste udgifter stort set identiske på tværs af alle biltyper i beregningerne.
Sammenlignet med de andre biltyper taber elbilen en smule mere i værdi. Dette skyldes blandt andet at udviklingen af elbiler stadig går rygende stærkt og dét betyder, at elbilen hurtigere virker forældet.
For blot få år siden var det almindeligt, at især de billigere elbiler havde en rækkevidde på mellem 200 og 250 km, men i dag er det ikke unormalt at se samme modeller med rækkevidder på små 400 km.
De seneste tal for værditabet på elbiler peger imidlertid i retning af, at tabet er tæt på at være udlignet, således at elbilernes værditab ligger på niveau med benzin- og dieselbilerne. Dermed vil elbilerne rykke yderligere fra de konkurrerende biltyper i den samlede opgørelse af omkostninger.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.