Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Af: Esben Skrumsager / d. 21. juni 2019
Ligesom med benzin er strøm ikke en prisfast størrelse. Priserne går op, og nogle gange går de lidt ned, men ikke nødvendigvis i samme tempo i alle lande. Derfor kan der være store forskel på, om du tanker en elbil på den ene side eller den anden side af en grænse.
En infografik fra det engelske site Compare The Market giver et generelt overblik, hvor man kan se elpriserne i forskellige lande. Der er taget udgangspunkt i en Tesla Model S med 100 kWh batteripakke.
For danske elbil-ejere er det ikke ligefrem godt nyt. Danmark topper nemlig listen over de 37 lande, hvor det ifølge den britiske hjemmeside er dyrest at oplade sin elbil.
Prisen for 1 kWh (kilowattime) strøm i Danmark angives at være 0,26 britiske pund, hvilket svarer til 2,17 kroner. Det koster således 83,61 kroner at køre 100 miles (160 kilometer) i en Tesla Model S. Skal bilen lades helt op, må du i gennemsnit punge ud med 216,49 kroner at lade bilen helt op.
Tallene skal naturligvis læses med et vist forbehold. For det første er det omregnede priser fra britiske pund, så både prisen på strøm og valutakursen kan ændre sig. Desuden findes der flere muligheder for at købe strøm til sin ladeboks på abonnement-basis, hvilket har stor betydning for den samlede pris.
Hvis sommeren byder på kør-selv-ferie i en elbil, kan du med fordel sætte kursen mod Ungarn. Her finder vi nemlig det billigste europæiske land, hvor det blot koster 82,77 kroner at lade bilen op. Du kommer dog ikke udenom vores naboer mod syd, og det er næsten lige så dyrt som i Danmark med en gennemsnitlig pris på 219,37 kroner for en fuld opladning i Tyskland.
Blandt de nordiske lande er det Island, der er billigst. Her slipper du med en pris per kWh på cirka halvdelen af den danske pris.
Hvis du kører gennem Tyskland i en elbil, er det godt at vide, at hoteller og restaurationer som udgangspunkt ikke må tage betaling for strøm, hvis du som kunde ønsker at få ladet din elbil op, mens du eksempelvis spiser eller sover.
De må dog gerne betaling for parkeringspladsen, hvor ladestanderen er placeret.
SE OGSÅ | Elektrisk roadtrip: Sådan er det at køre på skiferie i en Tesla
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.