Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Af: Simon Hallenslev / d. 10. maj 2019
Hvis du havde en idé om at være ’first-mover’ med Volkswagens nye elbil, er du allerede ved at være for sent på den. 10.000 af de tilgængelige 30.000 forudbestillinger blev nemlig lagt i løbet af bare 24 timer.
Og det er til trods for, at de offentliggjorte billeder af bilen til dato har været enten computeranimerede eller med en grim maskeringsfolie, der skjuler bilens egentlige udseende.
LÆS OGSÅ | Se de danske priser: Spritny Mercedes-elbil med jydekrog
De kommende elbilkunder hos Volkswagen satser altså allerede stort på bilen. Men det gør Volkswagen også selv. Bilen er nemlig døbt ID.3, fordi den skal være det tredje store skridt i Volkswagens identitet. Den originale Bobbel var det første skridt, og Golf var det andet.
ID.3 skal således være den næste ægte ‘folkets vogn’ i rækken, og det er store forventninger. Kan den nye elbil leve op til det? Vi kigger nærmere på nogle af de specifikationer, som der nu er løftet sløret for.
Den første modelvariant der ruller ud af fabrikken bliver ID.3 1st Plus, der er en særlig ’first edition’ udgave til de, der har lagt en forudbestilling. Denne variant får den mellemstore batteripakke og en rækkevidde på 420 kilometer efter WLTP-standard.
De forskellige modelvarianter af ID.3 får rækkevidder fra 330 kilometer i basismodellen til hele 550 kilometer med den største batteripakke. Dermed kommer den til at lege med populære elbiler som Kia e-Niro og Tesla Model 3.
LÆS OGSÅ | Test dig selv: Passer dit behov til en elbil?
Den første ID.3 1st Plus kommer til at koste 40.000 euro, hvilket svarer til lige omkring 300.000 kroner uden afgift. Basismodellen med den lille batteripakke kommer til at koste 30.000 euro – altså lige godt 224.000 kroner uden afgift.
Som de nuværende afgiftsaftaler ser ud i kongeriget Danmark, skal danskere i 2020 betale 40 procent i afgift på elbiler. Til gengæld bliver bundfradraget på elbiler under 400.000 kroner hævet til 77.500 kroner i 2020, hvilket får prisen på basismodellen helt ned i cirka 236.000 kroner inklusiv afgift.
I disse valgtider er der dog intet der er sikkert, så de præcise afgifter og priser må vi vente på, til vi er tættere på en lancering.
Volkswagen lover, at ID.3 er CO2-neutral, når kunderne får nøglerne i hånden. Det er noget af et løfte, da produktionen af batterier til elbiler er særdeles CO2-tung.
Her er det klimakompensation, der bliver nøglen til dét løfte. For selvom den nye ID.3 produceres ved brug af vedvarende energi, så er Volkswagen nødt til at investere i certificerede klimaprojekter for at gøre op for uundgåelige emissioner.
LÆS OGSÅ | Det store regnestykke: Hvor grønne er elbiler i virkeligheden?
Med løftet om en CO2-neutral bil – fra produktion til færdigt produkt – kommer ID.3 til at spille en afgørende rolle i Volkswagens målsætning om at være en CO2-neutral virksomhed i 2050.
Kunderne kommer dog til at vente på deres CO2 neutrale vogn. De første 100.000 biler er nemlig først klar til levering i sommeren 2020. Året efter vil produktionen stige til 110.000 biler, som vil blive udbudt til i alt 29 markeder.
ID.3 bliver startskuddet til en elektrisk æra for Volkswagen, der allerede nu har patenteret modelnavne fra ID.1 til ID.8. De kommende ID-elbiler kommer med alt sandsynlighed til at være baseret på Volkswagens nye elbilplatform, der er døbt MEB. En platform som Volkswagen eftersigende skulle være i gang med at producere intet færre end 20 nye elbilmodeller på.
Noget tyder derfor på, at Volkswagen er i gang med at lave en elbil til ethvert behov, hvor den første i rækken altså bliver den alsidige ID.3. Alsidig fordi den får en størrelse, der minder meget om den nuværende VW Golf, hvilket er stort nok til de fleste.
Størrelsen er alsidig, rækkevidden er rimelig og prisen er fornuftig. Den kommende ID.3 får med andre ord et solidt udgangspunkt. Men om det er nok til at skubbe Tesla Model 3 af pinden som folke-elbil, kan kun tiden vise.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.