Den nye BMW M5 har V8-motoren i behold, men benzinen blandes nu med strøm. M5 med M Hybrid-system har 727 hk og kan oplades til at køre op til 69 kilometer på strøm.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
BMW M5 er den store sedan med uanet kraftoverskud, som mange drømmer om. En sedan der gerne viser, at den har meget store overarme. Kombinationen af bogstavet M og tallet 5 har kørt hos BMW siden 1985, og M5 har opnået status som et ikon, og Audi RS 6 og Mercedes-AMG E 63 har aldrig helt opnået samme status.
Det er nu blevet tid til så meget fornyelse af M5-fænomenet, som ikke er set, siden E60-generationen fra 2004 med den hysteriske og fantastiske V10-motor: Den helt nye generation M5 er elektrificeret, og hvor forkert det end lyder, så kan den køre på strøm.
Den nye M5 med M Hybrid-system behøver ikke køre på strøm. Den beholder sin V8-motor med slagvolumen på 4.395 cm3 og to turboladere, som i al sin selvstændighed yder 585 hk. Men for virkelig at overgå alle tidligere M5-generationer på ydelse og kraftressourcer – og for at kunne køre på strøm – har den en elmotor med 197 hk og et stort batteri på 22,1 kWh (18,6 kWh anvendelig kapacitet).
Aldrig før har betegnelsen M5 været nævnt i sammenhæng med kørsel på strøm. Sådan er det blevet, for den nye M5 er en plug-in hybrid. På en opladning kan den køre op til 69 kilometer, men med en systemydelse for benzin- og elmotor på 727 hk er det nok mere sandsynligt, at strømmen bliver brugt på den bedst mulige acceleration.







Langsommere og tungere end den gamle M5 Competition
Det fordømte ved at elektrificere en stor og tung sedan med benzinmotor er, at den bliver tungere. Elmotor, batteri, ledningsnet og diverse småting vejer i det samlede regnestykke, og den nye M5-generation med M Hybrid-system er en tung sag. Køreklar vægt i forhold til EU-normen er 2.510 kilo. Det er som en stor elbil.
Og det er cirka 540 kilo, eller en halv Suzuki Swift, mere end den gamle M5 Competition med 625 hk. De 727 hk i den elektrificerede M5 har dermed rigtig meget at kæmpe med, hvorfor den med 0-100-tiden på 3,5 sekunder er 0,2 sekunder langsommere end M5 Competition. Det er da lidt trist, ikke?
Læs også: BMW M5 Touring er tilbage
Mellemaccelerationer vil helt sikkert falde ud i den nye models favør, men langt mere spændende er det, om en M5 med så mange kilo kan kaldes en sportsvogn med fire døre. Ja, den har firehjulstræk, som kan reduceres til træk på baghjulene, og ja, den kan fås med topfart op til 305 km/t. Og ja, den har både adaptiv M-undervogn og aktivt styrende baghjul (Integral Active Steering), men er det nok til at modvirke en enorm vægtforøgelse?
Produktionen af den nye M5 starter i juli, og den introduceres hos forhandlerne i november. Sedanen står ikke alene – den får selskab af M5 Touring, altså en stationcar, som BMW endnu ikke har vist billeder af.