september 5, 2024

Elektrisk Lexus RZ 300e til under 400.000 kr.

Tag en elmotor ud og få længere rækkevidde og meget lavere pris. Med 204 hestekræfter og forhjulstræk starter Lexus RZ 300e på 379.500 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Lexus RZ 450e fik et prisskilt på i foråret 2023. Og mens 559.500 kr. på det tidspunkt slet ikke var upassende for en mellemstor elektrisk luksus-crossover med firehjulstræk og 313 hestekræfter, så har den enlige danske Lexus-forhandler fået under 70 eksemplarer af RZ på gaden.

RZ har allerede fået et hakket rigtig meget af prisen, så 450e-versionen nu starter på 469.500 kr., og det er endda for en udstyrsvariant, der til at starte med kostede 604.500 kr.

Med en ny basismodel med forhjulstræk og 204 hestekræfter kommer RZ endnu længere ned i pris. Meget længere ned, faktisk. RZ 300e fås til 379.500 kr., og det gør den elektriske Lexus interessant for købere, som ellers kigger på Toyota BZ4X, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4.

Forhjulstræk giver en betydeligt bedre rækkevidde

Det er en stor fordel for Lexus RZ at køre uden en elmotor på bagakslen. Ved at tage den ud af ligningen spares selvfølgelig vægt, og så er det bare mere økonomisk at drive en i stedet for to elmotorer. Derfor har RZ 300e en betydeligt længere rækkevidde end den firehjulstrukne RZ 450e med to elmotorer.

Basisudgaven RZ 300e Comfort med 18″ hjul har en rækkevidde op til 478 kilometer på en opladning. Det er ikke en sensationel rækkevidde, men i forhold til batteristørrelsen (anvendelig kapacitet på 64 kWh) er det en udmærket rækkevidde; med samme batteri kører RZ 450 med de to elmotorer i bedste fald 436 kilometer på en opladning.

RZ 300e kan lade med op til 150 kW ved en DC-lynlader, og det er samme effekt som den stærkere RZ. En opladning fra 10 til 80 procent sætter Lexus til 30 minutter.

Comfort, Executive eller Luxury

Med RZ 300e vender udstyrsniveauet Comfort tilbage til RZ-modellen, da RZ 450e kun fås i de to højere udstyrsniveauer Executive og Luxury. RZ 300e fås i alle tre udstyrsvarianter, og vi er ikke i tvivl om, at det bedste valg er Executive-niveauet.

RZ 300e Comfort 204 hk FWD – 379.500 kr.
RZ 300e Executive 204 hk FWD – 399.500 kr.
RZ 300e Luxury 204 hk FWD – 471.500 kr.

RZ 450e Executive 313 hk Direct4 AWD – 469.500 kr.
RZ 450e Luxury 313 hk Direct4 AWD – 541.500 kr.

Comfort-varianten har masser af udstyr. 18″ alufælge, LED-forlygter, bakkamera, infotainment med 14″ touchscreen, rat i kunstlæder med varme, adaptiv fartpilot, trådløs opladning af smartphones og navigation er standard.

For 20.000 kr. mere kommer Executive med så meget mere udstyr, at der slet ikke er grund til at overveje basisudgaven: nøglefri betjening, el-betjent bagklap, stemningsbelysning, el-justerbart rat, indtræk i kunstlæder, støjdæmpende akustik-glas (for- og sideruder), ekstra-tonede ruder bagtil, el-justerbare forsæder og Lexus-opfindelsen Radient Heater, der er en slags varmepanel til benene og underkroppen, som angiveligt sparer energi.

Til Executive fås en Teknik-pakke til 34.500 kr. Teknik-pakken giver 20″ alufælge, head-up-display, 360 graders kamera og touch-knapper i rattet. De store hjul koster ret meget rækkevidde, så Executive med Teknik-pakke står til kun 431 kilometer på en opladning.

For den høje merpris på 72.000 kr. i forhold til Executive kommer Luxury-udgaven med 20″ alufælge, head-up-display, 360 graders kamera, Mark Levinson-lydanlæg, fuldautomatisk parkering, varme i bagsædets yderpladser, ventilation i forsæderne og adaptive forlygter. Men i kraft af de store hjul er rækkevidden reduceret til 429 kilometer. Den dyreste model giver derfor ikke mening, hvis man går op i, hvor langt en elbil kan køre.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS