Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Lexus CT 200h var på papiret en rigtig god idé; en luksusbil i Golf-klassen på Toyota Prius-basis, men uden originalens særprægede design. Den gode idé viste sig ikke at falde i god jord hos kunderne, og CT 200h blev glemt uden at have gjort et stort indtryk.
Lexus prøver igen med en lille model. Med LBX har japanerne designet deres mindste model nogensinde (den er 419 cm lang – eller kort), og igen er det en Toyota, der har lagt teknik til. Denne gang er det Yaris Cross Hybrid, som i sig selv er blevet en meget vigtig model for Toyota, og med sin status som crossover har den nye LBX langt bedre chancer, end CT200h nogensinde havde.
LBX introduceres i Danmark i marts, og Lexus har nu fået styr på priserne. Indstigningsvarianten, som hedder LBX uden nogen yderligere udstyrstitel, koster 349.500 kr., og vil man forsøge at skabe en ultra-luksuriøs LBX, kan man få den op på næsten 550.000 kr.
Med en startpris på 349.500 kr. er det interessant at sammenligne med originalen, som i LBX’ tilfælde altså er Toyotas Yaris Cross Hybrid. Yaris Cross Hybrid starter på 264.990 kr., men der er stor forskel på basisudgaverne af de to biler.
LBX er udstyret med det opgraderede hybridsystem med 1,5-liters motoren og 136 hk, som Yaris Cross Hybrid kommer med, når den faceliftede udgave introduceres i 2024 – blot har den lidt færre hestekræfter, nemlig 132 hk. Den bliver ikke standard hos Toyota, hvor de fleste versioner af Yaris Cross Hybrid fortsat vil køre med hybridsystemet med 116 hk.
Man skal op i de dyrere udgaver af Yaris Cross Hybrid for at følge LBX-basisudgaven på udstyr, og meget af det Yaris Cross-topmodellen GR Sport (med 116 hk) til 369.990 kr. har som standard, har LBX-basismodellen til 349.500 kr. også.
LBX kommer med LED-lygter, digital instrumentering, infotainmentsystem med 9,8″ touchscreen, internetbaseret navigation, kunstlæderrat med varme, adaptiv fartpilot, p-sensorer med bremsefunktion, blind vinkel-system, trådløs opladning af smartphones og udstigningsadvarsel (hvis en bil eller cyklist nærmer sig, når man prøver at åbne døren).
Fra den navnløse basisudgave af LBX kan man bevæge sig videre til fire forskellige “atmosfære-modeller”, hvor udgaverne Elegant og Relax fokuserer på forfinelse, og Cool og Emotion har en mere dynamisk karakter.
LBX Elegant koster 395.500 kr., LBX Emotion koster 416.500 kr., LBX Relax koster 430.500 kr. og LBX Cool koster 450.500 kr. De fire versioner åbner op for ekstraudstyrspakker, som ikke er tilgængelige til basisudgaven, og først med dem får man udstyr som el-betjent bagklap og nøglefri betjening.
Plus-pakke til 14.500 kr. inkluderer bl.a. udvidet digital instrumentering, smartphone som nøgle, el-betjent bagklap og nøglefri adgang. Den helt store pakke (som kræver to andre pakker), er Luxury-pakke til 61.500 kr. (plus 14.500 kr. og 17.500 kr.) indeholder bl.a. 360 graders kamera, head-up-display, Mark Levinson-lydanlæg. Med alle pakker lander LBX tæt på 550.000 kr.
LBX på privatleasing er allerede fra starten en mulighed, og engangsydelsen er meget rimelig med 9.995 kr. Kontrakten løber 36 måneder (15.000 kilometer årligt), og basisudgaven kommer med en månedlig ydelse på 3.795 kr. For 400 kr., altså 4.195 kr., mere om måneden får man Elegant-modellen med Plus-pakke.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.