december 20, 2023

Lexus LBX starter ved 349.500 kr.

LBX er den mindste Lexus nogensinde og en Toyota Yaris Cross i forklædning. Den kommer til Danmark i marts, og priserne starter lidt under de dyreste udgaver af Yaris Cross.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Lexus CT 200h var på papiret en rigtig god idé; en luksusbil i Golf-klassen på Toyota Prius-basis, men uden originalens særprægede design. Den gode idé viste sig ikke at falde i god jord hos kunderne, og CT 200h blev glemt uden at have gjort et stort indtryk.

Lexus prøver igen med en lille model. Med LBX har japanerne designet deres mindste model nogensinde (den er 419 cm lang – eller kort), og igen er det en Toyota, der har lagt teknik til. Denne gang er det Yaris Cross Hybrid, som i sig selv er blevet en meget vigtig model for Toyota, og med sin status som crossover har den nye LBX langt bedre chancer, end CT200h nogensinde havde.

LBX introduceres i Danmark i marts, og Lexus har nu fået styr på priserne. Indstigningsvarianten, som hedder LBX uden nogen yderligere udstyrstitel, koster 349.500 kr., og vil man forsøge at skabe en ultra-luksuriøs LBX, kan man få den op på næsten 550.000 kr.

Hybridsystem med 136 hk

Med en startpris på 349.500 kr. er det interessant at sammenligne med originalen, som i LBX’ tilfælde altså er Toyotas Yaris Cross Hybrid. Yaris Cross Hybrid starter på 264.990 kr., men der er stor forskel på basisudgaverne af de to biler.

LBX er udstyret med det opgraderede hybridsystem med 1,5-liters motoren og 136 hk, som Yaris Cross Hybrid kommer med, når den faceliftede udgave introduceres i 2024 – blot har den lidt færre hestekræfter, nemlig 132 hk. Den bliver ikke standard hos Toyota, hvor de fleste versioner af Yaris Cross Hybrid fortsat vil køre med hybridsystemet med 116 hk.

Man skal op i de dyrere udgaver af Yaris Cross Hybrid for at følge LBX-basisudgaven på udstyr, og meget af det Yaris Cross-topmodellen GR Sport (med 116 hk) til 369.990 kr. har som standard, har LBX-basismodellen til 349.500 kr. også.

LBX kommer med LED-lygter, digital instrumentering, infotainmentsystem med 9,8″ touchscreen, internetbaseret navigation, kunstlæderrat med varme, adaptiv fartpilot, p-sensorer med bremsefunktion, blind vinkel-system, trådløs opladning af smartphones og udstigningsadvarsel (hvis en bil eller cyklist nærmer sig, når man prøver at åbne døren).

På privatleasing fra 3.795 kr. om måneden

Fra den navnløse basisudgave af LBX kan man bevæge sig videre til fire forskellige “atmosfære-modeller”, hvor udgaverne Elegant og Relax fokuserer på forfinelse, og Cool og Emotion har en mere dynamisk karakter.

LBX Elegant koster 395.500 kr., LBX Emotion koster 416.500 kr., LBX Relax koster 430.500 kr. og LBX Cool koster 450.500 kr. De fire versioner åbner op for ekstraudstyrspakker, som ikke er tilgængelige til basisudgaven, og først med dem får man udstyr som el-betjent bagklap og nøglefri betjening.

Plus-pakke til 14.500 kr. inkluderer bl.a. udvidet digital instrumentering, smartphone som nøgle, el-betjent bagklap og nøglefri adgang. Den helt store pakke (som kræver to andre pakker), er Luxury-pakke til 61.500 kr. (plus 14.500 kr. og 17.500 kr.) indeholder bl.a. 360 graders kamera, head-up-display, Mark Levinson-lydanlæg. Med alle pakker lander LBX tæt på 550.000 kr.

LBX på privatleasing er allerede fra starten en mulighed, og engangsydelsen er meget rimelig med 9.995 kr. Kontrakten løber 36 måneder (15.000 kilometer årligt), og basisudgaven kommer med en månedlig ydelse på 3.795 kr. For 400 kr., altså 4.195 kr., mere om måneden får man Elegant-modellen med Plus-pakke.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte biler fra Lexus til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS