Mazda har lovet, at den kinesiske elbil EZ-6 med baghjulstræk skal lanceres i Europa, måske som Mazda 6e, og den europæiske udgave får formentlig premiere i løbet af november.
TEKST Morten Bek FOTO PR
På biludstillingen i Beijing i april præsenterede Mazda sin første elektriske model siden MX-30. EZ-6, som den lange hatchback på 4,92 meter hedder, kunne vi kun kigge på med misundelse, for elbilen skulle kun sælges i Kina, selv om mærket i Europa er langt bagud på elbiler.
Men Mazda har ombestemt sig, og i august stod det klart, at EZ-6 også skal komme Europa til gode. En god nyhed, for den store hatchback er iøjnefaldende, elegant, lækkert indrettet og har baghjulstræk – en helt i gennem eminent afløser til den udgåede Mazda 6.
I løbet af få uger viser Mazda sin nye elbil ved en europæisk pressebegivenhed, og det er svært at se, at det skulle være andet end EZ-6 i den europæiserede udgave, der står på podiet. Navnet på elbilen bliver næppe EZ-6 her i Europa, og der er en mulighed for, at Mazda vælger navnet 6e.




Både som elbil og som elbil med rækkeviddeforlænger
Mazda EZ-6, som vi indtil videre kalder den, er udviklet af Changan Mazda, som er en virksomhed stiftet af den kinesiske producent Changan og Mazda i fællesskab. Det er Changan, som producerer elbilen, og EPA1-platformen eksisterer allerede i modellen SL03 fra det Changan-ejede mærke Deepal.
Den kinesiske Mazda EZ-6 kommer faktisk ikke kun i en fuldelektrisk udgave, men også som elbil med 218 hestekræfter og en benzinmotor som generator – en såkaldt rækkeviddeforlænger, hvor en 1,5-liters benzinmotor laver strøm til batteriet og elmotoren.
Den fungerer som en plug-in hybrid og har, ifølge den kinesiske målemetode CLTC, en rækkevidde på over 1.000 kilometer. Det er meget sandsynligt, at denne version også skal sælges i Europa.
Men det er de elektriske udgaver af den nye Mazda, der for alvor virker interessante. Med baghjulstræk og perfekt vægtfordeling mellem for og bag (50-50 procent), er der chance for, at EZ-6 er en køreglad bil. Selv om den er udviklet af Changan Mazda og ikke Mazda selv.










Ydelse op til 258 hestekræfter
I Kina sælges EZ-6 i to elektriske versioner. Basisudgaven har samme elmotor med 218 hestekræfter, som bruges i versionen med rækkeviddeforlænger. Den anden udgave har en moderat højere ydelse på 258 hestekræfter, men det skulle være nok til den store bil.
Om EZ-6 kommer til Europa i to elektriske udgaver, og om de vil svare til de kinesiske, finder vi ud af ved premieren om kort tid. Premieren afslører også, om batteristørrelserne på 56,1 og 66,8 kWh følger med over i det europæiske modelprogram – eller om Mazda har valgt andre batterier til europæiske biler. Rækkevidden i Kina er op til 600 kilometer, men den kinesiske norm er meget generøs i forhold til rækkevidde.
Interiøret i den nye elbil fra Mazda ser lovende og lækkert ud. Desværre viser den kinesiske model på billederne, at en stor infotainmentskærm har “slugt” alle de klassiske knapper til ting som klimaanlæg og lydanlæg, og det bliver næppe anderledes i den europæiske version af bilen.
Vi forventer ikke, at Mazda vil producere den europæiske udgave af EZ-6 andre steder end i Kina. Det gør, at den er billig at producere, men også at den i EU rammes af den nye straftold på elbiler produceret i Kina. Produktionen trækker i den rigtige retningen, tolden i den forkerte retning, men vi håber, at Mazda i Danmark kan lande skarpe priser på den nye elbil.
Når EZ-6, eller 6e eller noget helt tredje, lander i Danmark, er de primære konkurrenter BYD Seal, Hyundai Ioniq 6, Tesla Model 3 og Volkswagen ID.7.