februar 15, 2023

Elektrisk Mini klar til topløs sommer

Kort før en helt ny Mini skal lanceres, overrasker briterne med en elektrisk Mini SE som cabriolet. Der bliver kun lavet 999 eksemplarer af Mini SE Convertible.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Den elektriske cabriolet er så sjælden, at den mere eller mindre er så almindelig som enhjørningen. Tesla Roadster, den oprindelige fra 2008, og Smart EQ ForTwo Cabrio er så langt bilindustrien er nået med åbne biler. Der er, med andre ord, ikke fart på.

Det er mindre paradoksalt, end det lyder. Cabrioleter er i forvejen langt tungere end biler med fast tag, fordi afstivninger og kalechemotorer vejer, og vindmodstanden er katastrofal, når den åbne bil kører, ja, åben. Det vil give meget tunge biler med beskeden rækkevidde.

LÆS OGSÅ → Aceman viser nyt elektrificeret Mini-design

Men nogen skal kaste sig ud i at kickstarte konkurrencen om åbne elektriske biler, for mange kunder vil også fremover ønske sig en cabriolet. Det er Mini, der går forrest, og europæiske kunder kan allerede i år køre åben Mini uden motorstøj.

Der bliver rift om Mini Cooper SE Convertible

I sommeren 2022 præsenterede Mini en prototype, et udgangspunkt for, at der i en kommende ny modelgeneration ville blive plads til åben elektrisk Mini. Det gav mening, at det handlede om næste generation af den mindste Mini, som sandsynligvis vises allerede i år.

Men prototypen har åbenbart fået så god modtagelse, at Mini har fået blod på tanden. Ingen grund til at vente med at score, når bolden allerede ruller.

LÆS OGSÅ | Klassisk Mini på strøm

De er smarte hos Mini. Briterne er stort set alene på markedet med den åbne Cooper SE, som er et kæmpe plus. Samtidig skal produktionen i gang og lukkes på kort tid, fordi den helt nye generation skal have plads. Derfor produceres kun 999 eksemplarer af den elektriske Cooper SE Convertible.

Der er lagt op til kamp om den åbne elektriske Mini, så i det mindste kan interesserede glæde sig over, at den åbne mini “kun” skal sælges i Europa.

Rækkevidden sniger sig lige over 200 kilometer

De 999 eksemplarer af den elektriske cabriolet fra Mini produceres side om side med den almindelige Mini Convertible i Holland, og de 999 kunder skal ikke gøre meget andet end vælge mellem to farver: Enigmatic Black eller White Silver.

Udstyrsniveauet er højt med 17″ fælge lavet af rester fra aluminiumproduktion, sportsrat i nappalæder, adaptiv fartpilot, head-up-display og Mini Yours Leather Lounge-læderbetræk på sportssæderne.

LÆS OGSÅ | Test: Mini Cooper SE er formidabel med et stort MEN

Elmotoren yder, som i den lukkede Cooper SE, 184 hk, og cabrioletens ekstra tyngde koster 0,9 sekund fra 0-100 km/t. Det går stadig i friskt tempo på 8,2 sekunder. Batteriet er på 32,6 kWh, som i hatchbacken, og WLTP-rækkevidden i Cooper SE Convertible er 201 kilometer på en opladning.

Og hvad koster det så på rækkevidden at lave en åben elbil? I bedste fald har Cooper SE som hatchback en rækkevidde på 234 kilometer, men en hatchback med lige så meget udstyr som den nye cabriolet har en rækkevidde på 226 kilometer.

LÆS OGSÅ | Jeep Avenger er en elbil til folket – fra 279.990 kr.

Prisen for at have en åben Cooper SE Convertible er 25 kilometer kortere på en opladning, men om WLTP-målingen sker med kalechen åben eller lukket, melder historien ikke noget om.

Den nye Mini Cooper SE Convertible er tilgængelig i Europa startende i april.


Brugte biler fra Mini til salg på Bilbasen

Se brugte biler fra Mini til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS