Kategorier
Elektrisk Nyheder

Klassisk Mini på strøm

På Mini-fabrikken i britiske Oxford kan benzinmotoren i klassiske Mini Cooper-modeller nu skiftes ud med en elektrisk motor og et batteri – den lille brite har 122 elektrificerede hestekræfter og en rækkevidde på 160 kilometer

Det er ikke kun nye biler, der elektrificeres. Flere og flere ældre bilmodeller, typisk eftertragtede klassikere, kan modificeres og elektrificeres – som eksempelvis Jaguar E-Type og Porsche 911. Nogle konverteringer fra benzin til el sker direkte hos producenten, mens andre klares hos kreative specialister uden tilknytning.

Mini hører nu til producenterne, som fører fortid og nutid sammen. Den klassiske Mini, som den blev produceret fra 1959 frem til 2000, kan ombygges til elbil på Mini-fabrikken i Oxford. Navnet er Recharged, Mini Recharged.

LÆS OGSÅ | TEST: Mini Cooper SE er formidabel med et stort MEN

En gruppe entusiastiske medarbejdere lavede prototypen Classic Mini Electric allerede i 2018, og stor opmærksomhed har gjort, at gruppen af Mini-folk arbejdede videre på projektet. Det har resulteret i en komplet konvertering, som er standardiseret og kan bruges på de klassiske Mini-hatchback-modeller.

Mini Recharged – 160 kilometer på en opladning

De er seriøse, folkene på Mini-fabrikken. Ikke blot foregår konverteringen i Minis eget regi, men benzinmotoren og alle tilhørende dele bliver passet godt på. Alle dele mærkes og opmagasineres, så processen altid vil kunne vendes. Bliver en Mini-ejer ikke dus med sin elektrificerede bil, kan den uden problemer igen laves om til en benzinbil. Konverteringen kræver, i hvert fald i England, ingen ny typegodkendelse for bilen.

Der er tale om en kraftig elmotor med en ydelse på 122 hk – langt flere end de omkring 34 hk, den originale Mini var udstyret med. 0-100 km/t klares på respektable 9 sekunder.

LÆS OGSÅ | DUEL: Jeep Renegade 4xe og Mini Countryman SE er vidt forskellige, men ens

Batteristørrelsen skilter Mini ikke med. Men rækkevidden i Mini Recharged skulle ligge på cirka 160 kilometer, og opladningen foregår med maksimalt 6,6 kW. Da batteriet næppe er meget mere end på samlet 20-25 kWh, vil opladningen alligevel kunne overstås på få timer.

Hvor meget det koster at få elektrificeret den klassiske Mini fortæller briterne ikke noget om.

https%3A%2F%2Fwww.bilbasen.dk%2Fbrugt%2Fbil%3FIncludeEngrosCVR%3Dtrue%26PriceFrom%3D0%26includeLeasing%3Dtrue%26free%3DMini%2520Mini-Serie

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.