Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
På Mini-fabrikken i britiske Oxford kan benzinmotoren i klassiske Mini Cooper-modeller nu skiftes ud med en elektrisk motor og et batteri – den lille brite har 122 elektrificerede hestekræfter og en rækkevidde på 160 kilometer
Det er ikke kun nye biler, der elektrificeres. Flere og flere ældre bilmodeller, typisk eftertragtede klassikere, kan modificeres og elektrificeres – som eksempelvis Jaguar E-Type og Porsche 911. Nogle konverteringer fra benzin til el sker direkte hos producenten, mens andre klares hos kreative specialister uden tilknytning.
Mini hører nu til producenterne, som fører fortid og nutid sammen. Den klassiske Mini, som den blev produceret fra 1959 frem til 2000, kan ombygges til elbil på Mini-fabrikken i Oxford. Navnet er Recharged, Mini Recharged.
LÆS OGSÅ | TEST: Mini Cooper SE er formidabel med et stort MEN
En gruppe entusiastiske medarbejdere lavede prototypen Classic Mini Electric allerede i 2018, og stor opmærksomhed har gjort, at gruppen af Mini-folk arbejdede videre på projektet. Det har resulteret i en komplet konvertering, som er standardiseret og kan bruges på de klassiske Mini-hatchback-modeller.
De er seriøse, folkene på Mini-fabrikken. Ikke blot foregår konverteringen i Minis eget regi, men benzinmotoren og alle tilhørende dele bliver passet godt på. Alle dele mærkes og opmagasineres, så processen altid vil kunne vendes. Bliver en Mini-ejer ikke dus med sin elektrificerede bil, kan den uden problemer igen laves om til en benzinbil. Konverteringen kræver, i hvert fald i England, ingen ny typegodkendelse for bilen.
Der er tale om en kraftig elmotor med en ydelse på 122 hk – langt flere end de omkring 34 hk, den originale Mini var udstyret med. 0-100 km/t klares på respektable 9 sekunder.
LÆS OGSÅ | DUEL: Jeep Renegade 4xe og Mini Countryman SE er vidt forskellige, men ens
Batteristørrelsen skilter Mini ikke med. Men rækkevidden i Mini Recharged skulle ligge på cirka 160 kilometer, og opladningen foregår med maksimalt 6,6 kW. Da batteriet næppe er meget mere end på samlet 20-25 kWh, vil opladningen alligevel kunne overstås på få timer.
Hvor meget det koster at få elektrificeret den klassiske Mini fortæller briterne ikke noget om.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.