Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Porsche PR
Tålmodighed er en dyd. Særligt hvis man venter i spænding på elektriske udgivelser fra Porsche. Året var 2015, da vi først så konceptbilen Mission E, der først blev til en produktionsklar Taycan fem år senere.
Den første Porsche Macan har været på markedet i hele 10 år, og selvom en fuldelektrisk efterfølger har været på tale længe, er det først nu, den bliver en realitet. Selv undskylder Porsche ventetiden med, at den helt rigtige Porsche-køreoplevelse har haft førsteprioritet i udviklingen. Efter mere end 3,5 millioner testkilometer på asfalt, sne og sand mener de nu, at de har fundet den.
Vi ser nærmere på den fuldelektriske Porsche Macan, der netop er offentliggjort.
Den nye Porsche Macan bliver indledningsvist lanceret i to versioner: Macan 4 og Macan Turbo. Begge kommer med 100 kWh batteri og vil blive bygget med den samme 800 volt-arkitektur, som man kender fra Taycan. En opbygning, der sikrer DC-lynopladning med op til 270 kW.
Porsche Macan Turbo er den kraftigste af de to med 639 hk, 1.130 Nm og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 3,3 sekunder. Takket være avanceret aerodynamik med flad bund, aktiv hækvinge og flaps i forkofangeren holdes cd-værdien på bare 0.25. Macan Turbo kan derfor stadig køre op til 591 km på en opladning.
Porsche Macan 4 er mindre voldsom med mere menneskelig ydelse på 402 hk, hvilket til gengæld strækker rækkevidden fra det store batteri til 613 km. Her er accelerationen fra 0 til 100 km/t stadig respektable 5,2 sekunder med en topfart på 220 km/t. Alt sammen til en pris fra 769.900 kr., mens den kvikke Macan Turbo er lidt dyrere med en startpris fra 1.179.900 kr.
Begge varianter får en elmotor på hver aksel og firehjulstræk, mens Macan Turbo udstyres med adaptiv luftundervogn som standard. Som noget nyt for Macan, kan firehjulsstyring også tilvælges med op til fem graders vinkling af bagakslen. Dette sikrer ikke kun en kompakt venderadius, men er også en faktor i den førnævnte Porsche-køreoplevelse med stabilitet og skarp indstyring.
Er man mere praktisk anlagt, skal det tilføjes, at den nye Porsche Macan også kan trække op til 2.000 kg haveaffald på krogen.
Porsche har droppet Tesla-tendenserne og fraværet af trykknapper i den nye Macan. I stedet læner den højbenede elbil sig op af den nye Porsche Panamera, der så dagens lys i slutningen af 2023.
Derfor findes et fysisk klimapanel i midterkonsollen, pænt placeret under et højt instrumentbord, der pakker maksimalt tre skærme. Foran føreren findes en 12,6” skærm til instrumentering, der er buet og står separat fra de to infotainmentskærme, så den tydeligt definerer et cockpit.
Til at supplere cockpittet er den nye Macan også den første Porsche, der kan købes med såkaldt ‘Augmented Reality’ i sit head-up display. Her projekteres pile, beskeder og advarsler, så de passer til vejens forløb. Arealet af dette display, når det vises foran føreren, svarer til 87”.
LÆS OGSÅ | Porsche Panamera får chancen igen
På infotainmentfronten fås en 10,9” skærm med Apple CarPlay og Android Auto, der kan flankeres af endnu en 10,9” skærm til passageren for en merpris. Her kan de heldige på forsædet nyde en film under kørsel takket være et filter på skærmen, der gør det umuligt for chaufføren at følge med.
Infotainmentsystemet er naturligvis af Porsches seneste aftapning og hurtigere end nogensinde før. Apps fra tredjepartsudviklere kan hentes direkte ned til bilen gennem et nyt Porsche App Center.
Moderniteten til trods, så bibeholder den nye Macan en række klassiske Porsche-karakteristika i kabinen. Der er stadig simple, minimalistiske linjer, et centermonteret ur oven på instrumentbordet samt et helt rundt no-bullshit Porsche-rat.
Med 86 mm større akselafstand end forgængeren er den nye Macan mere rummelig. Bagagerummet pakker 540 liter mens et frunk under kølerhjelmen har en kapacitet på 84 liter. Det giver en samlet bagagekapacitet, der er 136 liter større end første generation.
Under udviklingen af det udvendige design har det været vigtigt for Porsche, at den nye Macan stadig med al tydelighed skulle ligne en Macan – blot mere moderne.
Proportionerne er således meget de samme som forgængeren med tilføjelsen af nye teknologier og designjusteringer, der følger et opdateret designsprog. LED-forlygterne minder om den elektriske storesøster, Porsche Taycan, mens LED-bjælken på bagenden læner sig mere op af den nye Cayenne. Ønsket har været at skabe en robust men stadig sportslig og elegant Macan.
Selv håber Porsche selvfølgelig, at den nye Macan kan fortsætte, hvor forgængeren slap og forblive en topsællert. Mere end 80 procent af Macan-ejere er førstegangs Porsche-ejere, og aldersgruppen til den elektriske SUV daler, hvorfor moderniteten specifikt taler til en yngre målgruppe. Det bliver dog næppe hverken Danmark eller Europa, der definerer succesen, da hovedmarkedet for Macan i dag er Kina.
På en sluttelig note kunne Porsche afsløre, at vi har flere fuldelektriske varianter af gamle kendinge at glæde os til. Der nemlig både en elektrisk Porsche 718 og en elektrisk Porsche Cayenne i støbeskeen. Vi håber at få lov til at teste dem alle sammen, når de lander på dansk grund!
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.