november 24, 2023

Porsche Panamera får chancen igen

I Danmark står den store Porsche Panamera i skyggen af den elektriske Taycan, men andre steder i verden er Panamera big business. Derfor kommer nu en helt ny Panamera.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Panamera har været en succes for Porsche, en indbringende udvidelse af et forholdsvis smalt modelprogram. Den store hatchback har som Cayenne bragt Porsche-ejerskabet ud til folk, som vil have en praktisk, men også sportslig og involverende bil.

I Danmark er Panamera blevet et mindre vigtigt medlem af modelfamilien, end den har været tidligere. Den elektriske Taycan har i den grad sendt Panamera ud i kulden. Det har vist sig at være meget tiltalende med en elektrisk Porsche, som endda er meget billigere end Panamera.

Upåagtet hvordan salget af Panamera går i Danmark, overlever den store Porsche i endnu en generation. I USA og Kina, hvor den nye Panamera lige er præsenteret, er modellen meget vigtig. Den nye, tredje generation Panamera er mere elektrificeret, mere avanceret og mere digital.

Ny rekord? – Panamera kommer i hele fire PHEV-udgaver

Panamera ligner Panamera. Det er tydeligt, at der er tale om en ny generation, hvis man allerede har et godt kendskab til Panamera, men for andre mennesker vil det være svært at se forskel på den nye og den forrige. Luftindtagene og forlygterne afslører den nye, og Panamera Turbo E-Hybrid-modellen har, i forhold til versionerne Panamera og Panamera 4, en markant anderledes front.

Basismodellen Panamera (V6 med 353 hk og baghjulstræk) og Panamera 4 (V6 med 353 hk og firehjulstræk) spiller helt tydeligt en mindre rolle end de elektrificerede Panamera-plug-in hybrider. Der kommer ikke færre end fire forskellige plug-in hybrider, som må være ny rekord. Når de to danske forhandlere, som ligger i Aarhus og København, i foråret kan vise den nye Panamera, står Panamera Turbo E-Hybrid klar – den første af de fire PHEV’er.

Panamera Turbo E-Hybrid har V8-motor med 519 hk og en kraftig elmotor med 190 hk. Hele drivlinjen kan mønstre 680 hk, og med et batteri på nu 25,9 kWh stiger rækkevidden i forhold til tidligere. Hvor langt den kan køre på strøm? Ingen anelse, for Porsche præsenterer kun WLTP-tallet ved bykørsel, og det er selvfølgelig et højt tal (83-93 kilometer). WLTP kombineret-tallet vil være markant lavere.

Med Turbo E-Hybrid er der plads til både en stærkere Turbo S E-Hybrid med over 700 hk og hvad der sandsynligvis bliver to E-Hybrid-versioner med V6-motor.

Ny undervogn med bredere spænd mellem sport og komfort

Den nye generation Panamera kommer som standard med luftaffjedring med tokammersystem, som deler dæmpningen op mellem sig. Det ene kammer håndterer kompression (når bilen rammer en ujævnhed) og det andet kammer tager sig af “fjedringen” i modsatte retning. Det skulle give større spænd mellem komfort og dynamik, fordi den elektroniske styring af undervognen på den måde bedre kan styre affjedringen på dårlige veje, men alligevel også gøre Panamera mere sportslig.

Hvis det skal være mere sportsligt endnu, kan man tilvælge Porsche Active Ride-affjedring med luftaffjedring med almindelig opbygning, som også har elektronisk styrede støddæmpere også med to-kammersystem. Med Active Ride kommer en indstilling, hvor Panamera aktivt læner sig ind i sving som en motorcykel (eller en Mercedes GLE), så bilen ligger konstant fladt på vejen.

Der bliver ikke en ny generation af Panamera Sport Turismo, der mest af alt var en kompromitteret stationcar. Den solgte ikke godt nok. Når det kommer til salg af den nye model, eksploderer det nok ikke i Danmark. Den nye Panamera er dyrere end den gamle – og meget dyrere end Taycan.

Basismodellen Panamera koster fra 1.999.900 kr., Panamera 4 fra 2.124.900 kr. og Panamera Turbo E-Hybrid fra 2.699.900 kr.

Del artikel:

Brugte Porsche Panamera til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS