Ny Renault Symbioz er en kompakt og rummelig hybridbil
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Panamera har været en succes for Porsche, en indbringende udvidelse af et forholdsvis smalt modelprogram. Den store hatchback har som Cayenne bragt Porsche-ejerskabet ud til folk, som vil have en praktisk, men også sportslig og involverende bil.
I Danmark er Panamera blevet et mindre vigtigt medlem af modelfamilien, end den har været tidligere. Den elektriske Taycan har i den grad sendt Panamera ud i kulden. Det har vist sig at være meget tiltalende med en elektrisk Porsche, som endda er meget billigere end Panamera.
Upåagtet hvordan salget af Panamera går i Danmark, overlever den store Porsche i endnu en generation. I USA og Kina, hvor den nye Panamera lige er præsenteret, er modellen meget vigtig. Den nye, tredje generation Panamera er mere elektrificeret, mere avanceret og mere digital.
Panamera ligner Panamera. Det er tydeligt, at der er tale om en ny generation, hvis man allerede har et godt kendskab til Panamera, men for andre mennesker vil det være svært at se forskel på den nye og den forrige. Luftindtagene og forlygterne afslører den nye, og Panamera Turbo E-Hybrid-modellen har, i forhold til versionerne Panamera og Panamera 4, en markant anderledes front.
Basismodellen Panamera (V6 med 353 hk og baghjulstræk) og Panamera 4 (V6 med 353 hk og firehjulstræk) spiller helt tydeligt en mindre rolle end de elektrificerede Panamera-plug-in hybrider. Der kommer ikke færre end fire forskellige plug-in hybrider, som må være ny rekord. Når de to danske forhandlere, som ligger i Aarhus og København, i foråret kan vise den nye Panamera, står Panamera Turbo E-Hybrid klar – den første af de fire PHEV’er.
Panamera Turbo E-Hybrid har V8-motor med 519 hk og en kraftig elmotor med 190 hk. Hele drivlinjen kan mønstre 680 hk, og med et batteri på nu 25,9 kWh stiger rækkevidden i forhold til tidligere. Hvor langt den kan køre på strøm? Ingen anelse, for Porsche præsenterer kun WLTP-tallet ved bykørsel, og det er selvfølgelig et højt tal (83-93 kilometer). WLTP kombineret-tallet vil være markant lavere.
Med Turbo E-Hybrid er der plads til både en stærkere Turbo S E-Hybrid med over 700 hk og hvad der sandsynligvis bliver to E-Hybrid-versioner med V6-motor.
Den nye generation Panamera kommer som standard med luftaffjedring med tokammersystem, som deler dæmpningen op mellem sig. Det ene kammer håndterer kompression (når bilen rammer en ujævnhed) og det andet kammer tager sig af “fjedringen” i modsatte retning. Det skulle give større spænd mellem komfort og dynamik, fordi den elektroniske styring af undervognen på den måde bedre kan styre affjedringen på dårlige veje, men alligevel også gøre Panamera mere sportslig.
Hvis det skal være mere sportsligt endnu, kan man tilvælge Porsche Active Ride-affjedring med luftaffjedring med almindelig opbygning, som også har elektronisk styrede støddæmpere også med to-kammersystem. Med Active Ride kommer en indstilling, hvor Panamera aktivt læner sig ind i sving som en motorcykel (eller en Mercedes GLE), så bilen ligger konstant fladt på vejen.
Der bliver ikke en ny generation af Panamera Sport Turismo, der mest af alt var en kompromitteret stationcar. Den solgte ikke godt nok. Når det kommer til salg af den nye model, eksploderer det nok ikke i Danmark. Den nye Panamera er dyrere end den gamle – og meget dyrere end Taycan.
Basismodellen Panamera koster fra 1.999.900 kr., Panamera 4 fra 2.124.900 kr. og Panamera Turbo E-Hybrid fra 2.699.900 kr.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.