Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Nye biler baseret på et stærkt historisk tilbageblik kan ende i en blindgyde; ideen er sjov, men i sidste ende skal bilen også være fed, god og velkørende, og tilfældet Volkswagen Beetle har vist, at man ikke bare kan oversætte fortiden til nutiden og regne med, at folk vil være med på den.
Endnu er det for tidligt at sige, om Renault rammer plet med sin elektriske 5’er, men franskmændene viser i hvert fald, at der bliver satset benhårdt på historisk inspirerede modeller: de byder nu velkommen til en storebror til 5’eren – den nye Renault 4.
Renault 4 er altid elektrisk, og så er den umiskendeligt inspireret af den originale model, der så dagens lys i 1961. Men Renault har ikke overdrevet ved at gøre 4’eren til en ekstrem-retromodel. Designet er både ude og inde moderne. Renault 4 giver det bedste af fortid og nutid.
Lad os få de tørre tal på bordet. Renault 4 E-Tech Electric er tænkt som en familiebil i et lille format, og derfor er den kun 414 centimeter lang. Med en højde på 157 centimeter er der bygget i højden, uden at der er gået alt for meget SUV i den. Frihøjden er 18,1 centimeter, hvilket er 1,2 centimeter mere end Renaults egen Captur. Frihøjden er ikke (helt) for sjov, for 4’eren er udstyret med Extended Grip, som tilpasser ESC-systemet til løst underlag.
Apropos Captur. Den model er er 424 centimeter lang, så 10 centimeter længere end den nye 4’er. Men Renault lover, at 4’eren er lige så rummelig som Captur på bagsædet, og bagagerummet har en ganske imponerende størrelse på 420 liter. Det inkluderer sandsynligvis det rum med indbygget kasse, der kan tages ud (og skylles), som ses på et af billederne herunder.
Renault 4 har flere praktiske detaljer i ærmet. For det første fås den, usædvanligt for bilstørrelsen, med elektrisk betjent bagklap. For det andet kan passagersæde, som kan foldes frem. På den måde får man plads til et surfboard eller en lang stige – og kan stadig lukke bagklappen.
Interiøret ser lækkert og indbydende ud. Det er muligt at få 4’eren med et stort, elektrisk betjent kanvas-foldetag, og indtræk og paneler fås i forskellige kulører. Bortset fra farvevalg og nogle af materialerne er førerpladsen identisk med den i den nye 5’er, så der er digital instrumentering og et stort infotainmentsystem med Google indbygget. Der er også, og tak for det, masser af rigtige knapper til eksempelvis klimaanlægget.
Hvis man går op i at den nye bil skal være europæisk produceret, så er den nye elbil fra Renault et rigtig godt bud. Den bliver produceret i Frankrig, i Maubeuge, og motoren fremstilles på en fabrik i franske Cléon. Batterierne produceres også i Frankrig – i Douai i samarbejde med AESC. 75 procent af alle underleverandører til 4’eren befinder i under 300 kilometer fra Maubeuge-fabrikken.
Cléon-motorfabrikken laver to forskellige elmotorer til den nye Renault 4. I basisudgaven bruges en motor med 120 hestekræfter, mens opgraderingen er en motor med 150 hestekræfter.
Batterifabrikken leverer to batteristørrelser til bilen, og det er et batteri på 40 kWh, der hænger sammen med motoren med 120 hestekræfter. Her får man en rækkevidde på op til 300 kilometer og opladning med maksimalt 80 kW.
Det stiger til maksimalt 100 kW med den stærkere elmotor med 150 hestekræfter og det store batteri, som rummer 52 kWh. Rækkevidden er, som forventet, lidt kortere end i den mindre 5’er (der klarer op til 412 kilometer), men den når stadig op til 400 kilometer.
Vi kommer til at vente lidt på den nye retro-model fra Renault. Importøren forventer, at den lanceres efter sommerferien i 2025. Men den ser bestemt ud til, at den er værd at vente på, den elektrisk Renault 4.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.