februar 26, 2024

Første kig på Renault 5: Den elektriske retro-racer

Renault 5 genopstår som poppet elbil til byen, der både vil være retro-fed, moderne og ansvarlig. Vi tager første kig fra Genéve Motor Show og ser, om det lykkes den.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen/Renault PR

Bilbasen var inviteret til Genéve Motor Show af Renault Danmark.

Den originale Renault 5 var den bedst sælgende bil i Frankrig – 12 år i træk! Fra lanceringen i 1972 til produktionsstoppet i 1996 solgte Renault 5 i ikke færre end 5,5 millioner eksemplarer i hele verden. Selv USA og Canada fik glæde af den såkaldte R5, hvilket var, og er, sjælden grund at betræde for en kompakt fransk økonomibil.

Og nu, 27 år siden R5 endegyldigt overdrog faklen til Clio, er øko-ikonet tilbage. Ikke for at franarre den velsælgende Clio en plads i programmet, men for at genopstå som et kompakt elektrisk ikon, der med tydelige retro-træk vil være lige så underholdende og charmerende, som den vil være ansvarlig.

På Genéve Motor Show, hvor verdenspremieren finder sted, tager jeg det første kig på den nye Renault 5.

Hvad er det?

Det er naturligvis mægtig markedsføring, når Renault trækker den lige linje mellem den første R5 fra 1972 til den fuldelektriske version anno 2024. Så hvad har vi egentlig med at gøre, når vi skræller den gode historie af og kigger under retro-racerens ydre?

R5 kommer med to størrelser batteri: Et 40 kWh med 300 km rækkevidde og et 52 kWh med 400 km rækkevidde. På motorfronten fås 95 hk, 120 hk og 150 hk, der alle kommer til at klare turen fra 0 til 100 km/t på under 8 sekunder, og som alle render ud ved 150 km/t. Det er en bybil, vi har med at gøre. Motoren er den samme uanset ydelsen og er lånt fra Renault Megane E-Tech.

Derhjemme kan R5 klare 11 kW AC, mens man på DC begrænses til 80 kW på det lille batteri og 100 kW på det store batteri. Fælles for versionerne er, at R5, som den første elektriske Renault, har mulighed for såkaldt V2L, hvor strømmen kan trækkes ud og bruges til alt fra boremaskiner til smoothie-blendere. R5 kan også give strøm tilbage til huset i spidsbelastningsperioder, så strømmen bliver billig.

Sammenlignet med Clio er den nye Renault 5 kortere men til gengæld bredere, højere og med en (næsten) tilsvarende akselafstand på 2,54 meter. Det giver kabineplads som i Clio med et bagagerum, der pakker 326 liter.

Den nye Renault 5 er en europæisk bil til europæere. R5 bygges i Nordfrankrig med brug af et ‘økosystem’ af underleverandører, der alle er under 300 km væk fra fabrikken.

Det forventes desuden, at 75 procent af kunderne befinder sig indenfor 1.000 km af fabrikken i Cleon, hvilket mindsker CO2-tung transport af bilerne. 85 procent af bilen er dertil bygget i materialer, der kan genanvendes, mens 19,4 procent af bilen består af allerede genanvendte materialer som plastikflasker.

Alle vil se giraffen

Renault-standen er med længder den største på Genéve Motor Show. Det havde været en bedrift i 2019 blandt bilmærker fra hele verden men ikke i 2024, hvor Renault og Renault-ejede Dacia er de eneste europæiske bilmærker på messen. Det ændrer ikke på det faktum, at R5 også er messens største nyhed, som alle naturligt vil have et kig på.

Det udvendige design blander Renault linjer fra tre R5-variationer. Forlygterne er inspireret af den første R5 fra 1972, og baglygterne af anden generation R5, også kaldet ‘Supercinq’, eller Super 5.

De brede skærme og kantede linjer er lånt fra den R5 Turbo, der blev bygget i 1980 for at sikre Renault rallydeltagelse. Hvis alt dette er volapyk for dig, så gør det ifølge Renault ikke spor. Renault 5 er også sat i verden for at charmere sig ind på det yngre publikum, der ikke kender R5 i forvejen.

På kølerhjelmen finder man en fed feature i det oplyste 5-tal i kølerhjelmen. Tallet indikerer, hvor meget strøm batteriet har på, når den lader, hvor hver af de fem LED-streger udgør 20 procent.

Det er klart det udvendige design, der bærer størstedelen af det historiske ophav og de tydelige retro-greb. Indvendigt er den mere moderne Renault, end den er kantet supersælger fra 70’erne. Der er dog fundet plads til retro-inspiration, der ligner de sportssæder, man fik i R5 Turbo.

På teknologifronten fås to skærme på 10”, der udgør henholdsvis den digitale instrumentering og infotainmentskærm. Sidstnævnte er udstyret med Renaults OpenR-system, der er udviklet med Google. Det giver mulighed for 50 forskellige apps, fra Maps og Waze til Spotify og EasyPark. I Google Maps er der også installeret en ruteplanlægger, til når den kompakte elbil skal bruges på længere ture.

Hvordan er pladsen og kvaliteten?

Den elektriske R5 er prydet med genbrugt tekstil, der får den lille bybil til at føles moderne. I valget af plastmaterialer føles det dog ikke som, at der er gjort teknologiske gennembrud. Det er lidt hårdt og skrattet, hvilket dog giver en forhåbning om en pænt prissat R5, når priserne lander. 

Fra de Turbo-inspirerede forsæder er alt inden for armslængde og betjeningen er, som det ses på moderne Renault-modeller – særligt den elektriske Megane E-Tech.

Bagsædet er, som forventet, ikke specielt rummeligt. Jeg er 1,78 meter i længden og skal knokle mig lidt ind og ud. Når jeg endelig sidder på bagsædets bænk, sidder jeg faktisk ok, med en my luft til knæ og hoved. Det virker udmærket for en minibil, hvor det udvendige design øjensynligt har styret opbygningen.

Et pop-ikon, der låner lidt

Der er ingen tvivl om, at Renault søger at skabe et elektrisk pop-ikon, der, forhåbentligt, vil generere omtale og salg nok til at gøre den originale R5 stolt. Den originale var en fuldblods øko-racer til travle storbyer, der med en fjervægt på 750 kg og flot benzinøkonomi satte sig tungt på markedet for minibiler.

R5 vil forsøge det samme, om end det er med en lidt anden vægt. Med det store batteri vejer R5 1.450 kg mens den med det lille vejer 1.350 kg. Det er ingen fjer, men det er dog let i elbil-regi, hvilket er på vej til at blive en Renault-spidskompetence. Megane E-tech er også let af en elbil at være.

Elmotorerne i R5 er, som nævnt, lånt fra netop Megane E-tech. Det samme er OpenR-infotainmentsystemet, mens også sikkerhedssystemerne kommer fra større Renault-modeller som Austral. Derfor kommer R5 blandt andet med intelligent adaptiv fartpilot, der bruger geolokation til at analysere vejens forløb.

På den måde står den fuldelektriske Renault 5 som et sammensurium – på den gode måde. Der er retro-charme, man genkender, blandet med LED-lys og pangfarver. Der er højteknologi og høj sikkerhed blandet med genbrugte plastflasker og stram europæisk produktion. 

Priserne bliver den definerende faktor for R5’erens succes, og de er ikke klar endnu. Ikke desto mindre har dette første kig på bilen gjort, at jeg glæder mig til at se den på dansk grund uanset hvad.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS