Renault 5 har en fortid som rallybil, og det smitter nu af på den helt nye og elektriske udgave. Renault 5 Turbo 3E er en ekstrem model med mere end 500 hestekræfter – og den går i produktion.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Der er meget få bilproducenter, som i dag tør noget som helst. Der er ikke penge til at lave skæve, vilde og imponerende ting, og en stor elektrisk SUV med mere end 500 hestekræfter er ved at være så almindelig, at det er trættende.
Men hvad så med en lille elektrisk minibil med mere end 500 hestekræfter? Det lyder vildt, og det bliver helt sikkert vildt – og det bliver med sikkerhed til virkelighed.
Renault har offentliggjort billeder af den nye 5’er i Turbo 3E-format. Den lille bil, som i foråret 2025 kommer til Danmark i almindelige udgaver, vil på et endnu ikke afsløret tidspunkt gå i produktion med mere end 500 hestekræfter.




En elektrisk motor ved hvert af baghjulene
I stedet for at vi stiller spørgsmål som “hvad skal det til for?” og “hvem skal købe en Renault med over 500 hestekræfter?”, så uddeler vi uforbeholden ros til Renault for at gøre så vanvittigt et projekt til virkelighed.
Det er et vanvid, der ikke er fremmed for Renault. Den originale 5’er blev i 1980’erne brugt som rallybil i to udgaver. Først Renault 5 Turbo og senere 5 Turbo 2, og der blev lavet gadebiler (homologeringsmodeller, som var krævet i forhold til at deltage i rally), som i dag er mere end almindeligt eftertragtede.
Som nummer tre efter Turbo og Turbo 2 hedder den nye selvfølgelig Turbo 3 – og med et E for Electric, så navnet er 3E.
De fakta Renault indtil videre har sendt ud er ganske få, men de er ikke desto mindre tegn på noget helt specielt; der er ydelsen på “mere end 500 hestekræfter”, og så er der 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder. Ikke noget med firehjulstræk her, selv om der er to elmotorer: 5 Turbo 3E får en motor ved hvert af baghjulene, og det kan altså kun blive underholdende for de få, der kommer til at køre den vanvittige mini-elbil.