november 19, 2024

Renault 5 E-Tech Electric viser den vilde udvikling af batterier i elbiler

Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hvor hurtigt er hurtigt, og hvor langsomt er for langsomt? Hvis det gik så hurtigt med udviklingen af teknologi til elbiler, som vi gerne ville have, ville det for længst være muligt at køre – og virkelig køre – 800 kilometer på en opladning og få en fuld opladning på fem minutter.

Udviklingen af batteriteknologier og hvor meget strøm batterierne kan optage på en gang er inde i en rivende udvikling. Den rivende udvikling er konstant, og energitætheden i batterierne, indholdet af kemikalier og sjældne jordarter og strømtilførslen ved en lynlader ændrer sig i trin – nogle gange med små skridt, andre gange med store skridt.

Men ved at sammenligne en af de første elbiler fra Renault, Zoe fra 2012, med en af de nyeste fra Renault, den retro-charmerende 5 E-Tech Electric, som i foråret lanceres i Danmark, kan man se, at forskellene er meget store. På 12 år er batterivægt, energitæthed, ladehastighed og rækkevidde ændret så markant, at udviklingen kun kan siges at være vild.

Fra 22 kWh til 52 kWh – men vægten er næsten den samme

I 2012 debuterede den første Renault Zoe med en elmotor med 88 hestekræfter og en batteripakke med en samlet kapacitet på 25,92 kWh – og man kunne, med et i første omgang lejet batteri, tilbagelægge omkring omkring 210 kilometer på en opladning.

Men det kunne man ikke. Rækkevidden fra dengang er målt efter den gamle NEDC-norm, som var endnu mere nænsom ved elbilerne end den nye WLTP-norm. Den var utilregnelig, men den skulle jo være der.

Til gengæld kunne man lade med op til 43 kW, hvis man kunne finde en passende lader. Med maksimal effekt kunne den første Zoe, der blev produceret med 22 kWh-batteriet frem til 2015, lades nogenlunde op på en halv time. 22 kWh på en halv time ville give mange grå hår, hvis det var effekten i dag.

Batteriet i Zoe fra 2012 havde en vægt på, alt efter kilden, på mellem 280 og 305 kilo. Det bestod af i alt 192 celler. Det blev produceret af den eksterne leverandør Continental.

Den nye 5 E-Tech Electric kommer med to batteristørrelser, og uanset om man vælger Urban Range eller Comfort Range, så vejer den nye elbil mindre end Zoe fra 2012.

Det er i sig selv en præstation, når man tænker på, hvor meget nyt sikkerhedsudstyr, aktivt og passivt, der skal pakkes ind i en ny bil i forhold til i 2012 (den nyeste Zoe fik i 2021 katastrofale nul stjerner hos Euro NCAP). Men det mest spændende i sammenligningen mellem de to minibiler fra Renault er batteriet.

5 E-Tech Electric Urban Range kommer med 120 hestekræfter og et batteri med en tilgængelig kapacitet på 40 kWh, og batteriet består af tre moduler med hver 31 celler. Batterivægten er 240 kilo, og ladekapaciteten virker noget tilbagestående med kun op til 80 kW, men rækkevidden er udmærket med op til 312 kilometer.

I 5 E-Tech Electric Comfort Range får man 150 hestekræfter og et batteri med en tilgængelig kapacitet på 52 kWh – og her kan man lade noget hurtigere med op til 100 kW. Batteripakken består af fire moduler, hvor hvert modul indeholder 46 celler.

Batteriet giver op til 412 kilometer på en opladning, og overfor Zoe-batteriet fra 2012 er det forbløffende at se vægten: Det nye batteri vejer 300 kilo. Det er i samme vægtklasse, som det gamle batteri – selv om det rummer mere end dobbelt så høj kapacitet. Energitætheden i batterierne er blevet langt bedre, og det betyder selvfølgelig også, at der bruges færre materialer og ressourcer til batterierne.

Denne gang er det Renaults egen fabrik i Frankring, der producerer batterierne.

Priserne på den nye Renault 5 E-Tech Electric offentliggøres lige på den anden side af årsskiftet.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

XPeng G6 er allerede forældet

XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS