Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Der er meget få bilproducenter, som i dag tør noget som helst. Der er ikke penge til at lave skæve, vilde og imponerende ting, og en stor elektrisk SUV med mere end 500 hestekræfter er ved at være så almindelig, at det er trættende.
Men hvad så med en lille elektrisk minibil med mere end 500 hestekræfter? Det lyder vildt, og det bliver helt sikkert vildt – og det bliver med sikkerhed til virkelighed.
Renault har offentliggjort billeder af den nye 5’er i Turbo 3E-format. Den lille bil, som i foråret 2025 kommer til Danmark i almindelige udgaver, vil på et endnu ikke afsløret tidspunkt gå i produktion med mere end 500 hestekræfter.
I stedet for at vi stiller spørgsmål som “hvad skal det til for?” og “hvem skal købe en Renault med over 500 hestekræfter?”, så uddeler vi uforbeholden ros til Renault for at gøre så vanvittigt et projekt til virkelighed.
Det er et vanvid, der ikke er fremmed for Renault. Den originale 5’er blev i 1980’erne brugt som rallybil i to udgaver. Først Renault 5 Turbo og senere 5 Turbo 2, og der blev lavet gadebiler (homologeringsmodeller, som var krævet i forhold til at deltage i rally), som i dag er mere end almindeligt eftertragtede.
Som nummer tre efter Turbo og Turbo 2 hedder den nye selvfølgelig Turbo 3 – og med et E for Electric, så navnet er 3E.
De fakta Renault indtil videre har sendt ud er ganske få, men de er ikke desto mindre tegn på noget helt specielt; der er ydelsen på “mere end 500 hestekræfter”, og så er der 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder. Ikke noget med firehjulstræk her, selv om der er to elmotorer: 5 Turbo 3E får en motor ved hvert af baghjulene, og det kan altså kun blive underholdende for de få, der kommer til at køre den vanvittige mini-elbil.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.