Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
For nylig skrev vi om briternes yndlingsbiler i denne artikel. Nu er den danske version kommet på gaden nemlig Autoindex 2016. Autoindsx er en lidt anden type undersøgelse, da den dels ikke adskiller helt ned på modelniveau, men også tager tilfredsheden med forhandler og værksted med i vurderingen.
Ikke sjældent ligger BMW og Toyota og slås i toppen – typisk er det værksted og forhandler der er mest populært hos Toyota og bilen der er mest populær hos BMW. Og sådan ser verden også ud i år. BMW har generelt de mest tilfredse ejere, mens Toyotas kunder placerer Toyota i toppen, når det gælder tilfredshed med forhandler og værksted. På kundeservice har Toyota faktisk ligget nummer et siden 2002. Men Toyota-ejerne er ikke lige så imponeret over bilen og derfor ender Toyota på en samlet 4. plads.
Retfærdigvis bør det siges at Toyota totalt set er det bedst placerede mærke, der ikke falder i gruppen premium-mærke, så helt skidt er det bestemt ikke.
Volvo, der jo også er premium, tager andenpladsen totalt set og Mercedes-Benz tager tredjepladsen. Audi får et gok i nødden og tager det største procentvise tilbageskridt af alle og lander på en samlet femteplads. Ser man på bilen isoleret lander den på en 4. plads.
I bunden af nettet ligge Fiat og spræller, men faktisk har italienerne gjort det største fremskridt – det har blot været fra en ringe position. Seat og Mitsubishi er lige over, og derefter kommer Renault, der ikke har formået at bakke salgssuccesen op med tilfredshed fra kunderne.
Konklusionen fra FDM er at tilfredsheden generelt er lavere med forhandlerne i år, og at forklaringen er at 2015 var et år med rekordmange handler.
AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM i perioden januar-marts 2016. I det samlede svar vægtes bilens kvaliteter med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.
Her er den samlede liste
1 BMW
2 Volvo
4 Toyota
5 Audi
6 Skoda
7 Honda
9 Mazda
10 Nissan
11 Suzuki
12 Hyundai
13 Ford
14 Citroën
15 Opel
16 Alfa Romeo
17 Peugeot
18 Kia
19 Renault
20 Mitsubishi
21 Seat
22 Fiat
Kilde: FDM
1 BMW
2 Volvo
4 Audi
5 Toyota
Kåringen af Årets Brugtbil er i gang
De fem mest pålidelige biler – og de er billige
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.