Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST Morten Bek FOTO PR
På Bilbasen skriver vi engang i mellem om nye modeller fra Cadillac. Det amerikanske luksusmærke har ingen rigtig tilstedværelse i Danmark, men andre steder i Europa sker der ting og sager, og både lige syd for Danmark og lige øst for Danmark – i Tyskland og Sverige – kan man købe den store elektriske SUV Lyriq.
Vi skrev om Lyriq i september 2022, da Lyriq var på vej til udvalgte europæiske markeder. Kunne Lyriq blive bilen, der ville få Cadillac tilbage til Danmark? Det blev ikke tilfældet, så måske det er den helt nye elbil Optiq, der på et tidspunkt kan relancere Cadillac?
LÆS OGSÅ | Cadillac på krigsstien i Europa. Igen.
Optiq er i hvert fald endnu mere relevant for det danske marked end Lyriq. Lyriq er fem meter lang, mens Optiq er 483 cm lang og dermed målrettet kunder, som køber biler i klasse med BMW iX3 og Mercedes EQE SUV.
Lyriq og Optiq er baseret på den samme General Motors Ultium-platform, som også bruges i den eksklusive, håndlavede Cadillac Celestiq, i den nye Escalade IQ og i modeller fra Chevrolet, GMC og en enkelt hos Honda. Det er samme platform, som bruges i den enorme Hummer EV og i Chevrolets nye elektriske pickup, Silverado EV.
Optiq er noget af det mindste, Generalen har sat på Ultium-platformen, og i forhold til de øvrige elbiler med den teknologi er Optiq så tæt på amerikansk mådeholdenhed, som man kommer; batteriet er på 85 kWh (102 kWh i Lyriq, 200 kWh i Escalade IQ), og selv med to elmotorer er motorydelsen ikke voldsom: cirka 300 hk og 480 Nm. Hvor hurtigt Optiq kan lynlade fremgår kun af, at man på 10 minutter skal kunne tilføje 122 kilometer til rækkevidden.
Cadillac har oppet sig til et helt nyt niveau i forhold til tidligere, når det kommer til interiørdesign og -materialer. General Motors har endelig forstået, at knapper og andet godt, som fås i en billig Chevrolet ikke hører hjemme i en Cadillac, der er meget dyrere. Interiøret i Optiq er rammet ind af en stor buet skærm på 33″, som holder på instrumentering og infotainment.
I USA er Super Cruise-teknologien en del af standardudstyret i Optiq. Det er et af de mest avancerede systemer indenfor selvkørende teknologi, og det er baseret på kortlægning af en lang række større veje, GPS og kameraer, ultralydssensorer og radarsystemer. Cadillac arbejder på at få Super Cruise godkendt til brug i Europa.
På den fælleseuropæiske Cadillac-side optræder Andersen & Martini i Søborg som dansk forhandler/importør af Cadillac. Det er ikke en import, der os bekendt, har været aktiv i årevis. Vi har taget kontakt til Andersen & Martini og vender tilbage, hvis der er noget nyt om sagen om Cadillac i Danmark.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.