Klumme: Polestar 3 er amerikansk og IKKE kinesisk, og det er vigtigt
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den næste bilmodel fra Skoda er tæt på sin verdenspremiere: den nye elbil Elroq vises den 1. oktober, og nye skitser fra Skoda viser for alvor, hvad vi kan forvente af designet på den kompakte crossover.
Selv om vi uden at blinke vil kalde den en forkortet udgave af Enyaq (Elroq er 16 centimeter kortere end Enyaq), vil Elroq være en Skoda med et helt nyt udtryk. Elroq er den første Skoda med Tech-Deck Face, der er en moderne fortolkning af den traditionelle Skoda-front med en stor grill.
Her er ingen traditionel grill, og i stedet for de vanlige krom-ribber får Elroq et panel af mørkt glas (vi har en formodning om, at det er plast), der skjuler bilens sensorer til diverse assistentsystemer. LED-forlygterne er samtidig integreret i det nye Tech-Deck Face.
Den cirka 450 centimeter lange Elroq er også den første Skoda, som må køre uden det klassiske runde logo med pilen. Logoet er allerede fjernet fra alle Skoda-modellers bagklap, men nu skal åbenbart også fronten være logo-fri. På frontklappen af bilerne vil Skoda fremover stave sig frem til sit navn i stedet for at “vise”. Skoda-logoet optræder nu kun i det lille emblem, som sidder midt i alufælgene.
Skitsen af det indre i Elroq viser et stærkt tilhørsforhold til den større Enyaq, og Skoda henviser da også til både de 5″ store/lille display til den digitale instrumentering og et infotainmentsystem med 13″ touchscreen. Der bliver mulighed for head-up-display med Augmented Reality-visning.
Der bliver også mulighed for et usædvanligt bredt udvalg af Elroq-varianter. Basisudgaven Elroq 50 har baghjulstræk, 170 hestekræfter og batteri på 55 kWh, mens Elroq 60 har 204 hestkræfter, baghjulstræk og batteri på 63 kWh. Basisudgaven vil formentlig kunne køre omkring 400 kilometer på en opladning, men det er noget, Skoda endnu holder for sig selv.
I Elroq 85 kommer en elmotor med 286 hestekræfter og et stort batteri på 82 kWh, som giver en rækkevidde på over 560 kilometer på en opladning. Baghjulstræk er standard, men der er mulighed for en 85-variant med en ekstra elmotor og firehjulstræk. Den model hedder Elroq 85x og har 299 hestekræfter.
Skoda åbner for bestilling af Elroq kort efter premieren den 1. oktober, og de første biler kommer til Danmark i første kvartal 2025. Når der åbnes for bestilling, vil der selvfølgelig være priser på den nye elbil. Enyaq starter lige nu på 339.995 kr. for en veludstyret 50 Premium, så vi kan forhåbentlig se frem til priser på Elroq, som starter et godt stykke under 300.000 kr.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.