Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Godt nyt for elbilister. Fra 2025 skal der være installeret lynladere med mindst 150 kW-ladning for mindst hver 60 kilometer på de vigtigste transportårer i EU.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Det Europæiske Råd har vedtaget en lov, som skal garantere solid infrastruktur for elbilister i hele Europa fra 2025. Med den nye lov, Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), som på gammeldags vis hentyder til el som alternativt brændstof, skal alle europæere fra 2025 kunne tanke strøm for minimum hver 60 kilometer på de største og vigtigste veje i Unionen.
EU sætter også krav til ladepunkterne. Laderne på netværket skal være lynladere, som leverer mindst 150 kW til personbiler og varebiler, mindst 350 kW til lastbiler. EU har også tænkt på gennemsigtigheden, som giver rigtig god mening for bilisterne: Det skal være nemt at betale for opladning med betalingskort og kontaktløs betaling, man skal ikke have abonnement, og der skal være fuld gennemsigtighed omkring prisen.
EU stiller tilsyneladende ingen klare krav om, hvor mange ladestandere hvert punkt skal tilbyde, men hentyder til, at det i nogen grad kan afhænge af antallet af elbiler indregistreret i de forskellige EU-lande.
Hvorfor skal EU så blande sig i, hvor mange ladepunkter et land skal have, hvor langt der skal være mellem dem, og hvor hurtigt bilerne skal kunne lade? Der er to gode grunde. Den ene hedder “Fit for 55”, den anden TEN-T.
Fit for 55 er den store EU-plan for grøn omstilling. Nærmere bestemt er det en samlet reduktion af CO2-udledningen i EU på mindst 55 procent før 2030. Det kommer ikke til at ske uden massiv udrulning af elbiler, elektriske varebiler og elektriske lastbiler – og heller ikke uden et omfattende ladenetværk.
TEN-T, eller Trans-European Transport Network, er EU-sprog for sikringen af fri og velfungerende bevægelighed af varer og mennesker, som dækker alt fra veje over jernbaner til grænseovergange og lufthavne. TEN-T indeholder de vigtigste hovedveje i hele Europa, som typisk er motorveje, men også store landeveje med meget trafik, og EU-landene skal sørge for, at de lever op til specifikke krav.
I Danmark består hoveddelen af TEN-T-netværket af motorvejene E20, E39, E45, E47, E55, Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen og den kommende Femernforbindelse. Men TEN-T-netværket omfatter også andre vejstrækninger, allerede kommende og eksisterende. I Danmark er blandt andet Svendborgmotorvejen, Holbækmotorvejen og videre hele vejen til Odden, Silkeborgmotorvejen og enkelte andre store hovedfærdselsårer med i TEN-T.
De fleste af TEN-T-vejene i Danmark er allerede godt dækket ind af Clever og Tesla, men den nye lov vil kræve nye lynladepunkter. I lande som Spanien og Italien er opgaven med lynladepunkter meget, meget større, da ladenetværket har langt større huller. Når hullerne fyldes ud, kan danske elbilister kan glæde sig til om få år at kunne rulle nemmere gennem Europa på job og ferie.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.