Auto China i Beijing er vild og forvirrende
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Juni 2023 er den første måned nogensinde, hvor der i EU blev indregistreret flere nye elbiler end nye dieselbiler. Salget af nye biler i EU er samtidig i fremgang.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
I Danmark er salget af nye dieselbiler på et historisk lavt niveau. Kun 4,9 procent af alle nye personbiler indregistreret i Danmark fra 1. januar 2023 til 30. juni 2023 var udstyret med en dieselmotor, og det er længe siden, elbilerne overhalede dieselbilerne: Elbiler stod i 1. halvår for 32 procent af nye personbiler her i landet.
LÆS OGSÅ | Tesla Model Y står for hver 3. solgte elbil
I den samlede Europæiske Union, hvor Danmark også tæller, ser det billede noget anderledes ud. Dieselbiler har indtil videre haft overtaget, og markedsandelen har i første halvår ligget på 14,5 procent for personbiler med diesel i tanken. Elbiler kom ud med et resultat på 12,9 procent viser en opgørelse fra ACEA, den fælleseuropæiske organisation for bilproducenterne.
Men i juni blev der rokket ved fordelingen i EU. Elbilerne har for første gang nogensinde overhalet dieselbilerne, og det er især i Holland, Frankrig og Tyskland, elbilerne er blevet langt mere populære.
Med 15,1 procent andel i juni ligger elbilerne komfortabelt foran dieselbilerne, som faldt til en andel på 13,4 procent. I Holland steg indregistreringen af nye elbiler med mere end 90 procent, og i forhold til indregistreringstallet for elbiler i hele EU i første halvdel af 2022 er tallet i første halvår 2023 steget med næsten 54 procent.
Friske tal fra DataForce, en dataanalysevirksomhed, viser, at det ikke er et bredt udvalg af elbiler, der driver størstedelen af fremgangen. Som vi ser det i Danmark, handler det om et bilmærke og en bilmodel. Tesla Model Y. Prisfald og hurtig tilgængelighed har i meget høj grad båret frugt, og Model Y var den mest indregistrerede nye bil i Europa i første halvdel af 2023. Ikke bare den mest indregistrerede elbil, men den mest indregistrerede personbil overhovedet.
I forhold til første halvår 2022 er indregistreringstallet i EU for Model Y steget med 211,7 procent. Model Y er indregistreret i 125.144 eksemplarer – cirka 6.000 flere eksemplarer end den næstmest populære personbil. Nummer to er ingen elbil, men billigbilen Dacia Sandero.
Salget af nye elbiler kommer ikke bare af sig selv. Tesla viser, at der skal favorable priser til, og de forskellige offentlige rabatordninger i Europa har også indflydelse. I Holland kan man i 2023 få 2.950 euro (cirka 22.125 kr.) i statsstøtte på nye elbiler, som holder sig under 45.000 euro (337.500 kr.). Model Y holder sig dog ikke under denne grænse, da startprisen er 46.990 euro.
Bilproducenterne er forbløffende langsomme til at introducere kompakte elbiler med lang rækkevidde og rimelige priser i Europa, og sammen med haltende lade-infrastruktur gør det, at europæerne samlet set stadig køber langt flere benzinbiler end elbiler.
Tæt på 70 procent af de nye biler indregistreret i EU i første halvdel af 2023 kører med benzinmotor. De “rene” benzinbiler uden nævneværdig elektrisk støtte – det kan være en Peugeot 208 1,2 eller en VW Golf 1,5 – stod for lige over 37 procent af de nye biler. Plug-in hybrider som Ford Kuga PHEV stod for kun 7,4 procent, og resten af bilerne med benzinmotor kører med (lukkede) hybridsystemer; hybriderne står på den måde for ganske imponerende 24,9 procent af markedet i EU.
Det er biler som Hyundai Tucson Hybrid, Toyota Yaris Cross Hybrid, Renault Arkana E-Tech og Clio E-Tech, der falder ind under den kategori. ACEA viser desværre ikke, om de under hybridbiler (HEV) også tæller biler med udvidet mild-hybrid-system.
Det er generel fremgang i salget og indregistreringen af nye biler i EU, og i forhold til juni 2022 så det næsten rosenrødt ud i juni 2023. Markedet steg med 17,8 procent, og alle EU-markeder, med undtagelse af Ungarn, står for en stigning. Det er et tegn på, at flaskehalse og produktionsvanskeligheder efter corona er ved at lette, men helt så godt som før corona går det ikke: Indregistreringerne ligger stadig 21 procent lavere, end de gjorde i 2019.
Brugt elbil til salg på Bilbasen
Se flere brugte elbiler til salg på Bilbasen lige her
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.