TEST Fiat Grande Panda MBB 490
Nyheder
5. november 2025

EU vil tillade mere simple elbiler til lavpris

Nye biler er komplicerede og dyre. For at give europæisk bilproduktion og europæerne nye muligheder, vil EU tillade små og simple elbiler, som giver lavere priser.

Morten B. Bek

Morten Bek

Som mange af indbyggerne i EU er bilerne i vores verdensdel blevet overvægtige. Hvor det for folk er manglende bevægelse og usund, ultra-forarbejdet mad, der er problemet, så er bilernes problemer med vægt skabt af EU selv.

EU har over årtier bygget en næsten uoverstigelig mur med krav og forordninger, så bilproducenterne har svært ved at følge med i udviklingen. Det meget positive er, at vi har fået virkelig sikre biler i EU, som ikke klapper sammen i et sammenstød - det meget negative er, at alle de mange krav har ført til store, dyre og tunge biler.

Bilproducenterne skal tage højde for alle situationer omkring uheld, ulykker og uopmærksomhed. De skal også sikre sig mod datatyveri, stigende slid på bremserne og softwareforældelse. Det er ikke så underligt, at nye biler er blevet meget dyre.

Men politikere og embedsmænd i EU har indset, at situationen er uholdbar. For det første fordi den europæiske bilindustri er under pres, og europæernes mobilitet er det samme. For det andet, fordi kinesiske producenter har en kæmpe fordel ved at udvikle og producere i Kina. - Selv med straftold kan det i høj grad betale sig for kinesiske mærker at sælge elbiler i EU. - Den lille Leapmotor T03 (billede herunder) sælges i eksempelvis Frankrig til cirka 127.000 kr.

leapmotor-t03-rear-quarter-1024x683.jpeg

Europakommisionen vil i december fremlægge noget, der kan være skelsættende for bilindustrien. En ny kategori af biler, der i princippet ligger mellem quads og almindelige biler, vil åbne op for helt nye muligheder for europæisk bilindustri.

Flere europæiske bilproducenter har talt for, at EU skal fastfryse reguleringen, og dermed kravene, til nye biler i 10 til 15 år. Senest har Renault-gruppens chef, François Provost, foreslået det for at forbedre mulighederne for at producere elbiler op til 420 centimeter med lavere omkostninger.

Med den helt nye kategori af biler vil Europakommisionen gå endnu videre. Kategorien vil give mulighed for, at små og kompakte elbiler kan bygges med færre sikkerhedssystemer og færre teknologier - og det skulle gøre, at der kommer nye og betydelig billigere elbiler på markedet i EU.

"Målet for bilproducenterne er at komme med nye små biler til priser omkring 15.-20.000 euro (112.500 til 150.000 kr.) på markedet. Og eftersom rammerne spiller en rolle for priserne, så vil vi lave reguleringer af rammerne," fortæller europakommisær Stephane Sejourne ved den såkaldte Automotive Industry Day i Paris.

Færre og mindre omfattende krav til bilproducenterne kan få en lavine til at rulle. Udviklingsomkostningerne vil falde, bilernes vægt og forbrug vil falde, og bilerne vil blive billigere. Hvis det samtidig betyder, at man kan få lov at undvære en række uforholdsmæssigt ringe assistentsystemer, så kan man næsten ikke ønske sig mere.

Europakommisæren regner med, at den nye kategori af biler vil være med i pakken, når Europakommisionen den 10. december offentliggør sine seneste tiltag.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen