Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er så rart med planer. Når man planlægger noget fremtidigt, som en ferie eller at købe en ny bil, så føles det rart. Og det kan få en sur periode til at føles lidt mindre sur.
Alfa Romeo har også rare fremtidsplaner. En ny model præsenteres hvert år frem mod 2026 med Tonale som den første her i 2022. Fra 2027 vil alle nye Alfa-modeller være 100 procent elektriske.
LÆS OGSÅ | Tonale er Alfa Romeos nye våben mod Audi Q3 og BMW X1
Og italienerne har brug for planer af enhver art for at få nutiden til at glide ned. Alfa Romeo klarer sig ikke bare katastrofalt ringe mod konkurrenterne, som primært er tyske mærker, men også i forhold til egne salgstal gennem tiden: I 2001 solgte Alfa Romeo cirka 205.000 biler i Europa. I 2012 var det 90.000 biler. I 2021 var blev det til 26.000 biler.
Det skulle være gået så godt med introduktionen af sedanen Giulia og SUV’en Stelvio. Salget steg da også, men kun kortvarigt i 2017-18, før det igen tog et voldsomt dyk.
Giulia kom på markedet i 2016 som redningen for Alfa Romeo. En ny start med en helt ny platform med baghjulstræk. Giulia forbløffede ved at være ekstremt velkørende og smuk. Men den var, og den er, en trang lille sedan uden elektrificering af nogen art. Hvor blev stationcar og plug-in hybrid af?
Hverken stationcar eller plug-in hybrid kommer med det facelift, Alfa Romeo har givet Giulia. Heller ikke SUV-søsteren Stelvio, som blev lanceret i 2017, er elektrificeret. I motorrummet ligger en diesel med 160 eller 210 hk eller en benzinmotor med 280 hk. Quadrofoglio-modellerne med turboladet V6’er er endnu ikke med i faceliftet.
LÆS OGSÅ | Dodge Hornet er Alfa Romeo Tonale med amerikansk accent
Designerne har filet lidt på forlygterne og grillen, uden at noget af arbejdet virkelig gør en forskel. Forlygterne er, langt om længe, adaptive matrix-LED-forlygter.
Faceliftet justerer lidt på kabinen også med ting som konkurrenterne har haft i lang tid. Fulddigital instrumentering (12,3″) med visningsmulighederne Evolved, Relax og Heritage og app-baseret adgang til eksempelvis låsning af dørene.
Forsimpling af udstyrsniveauerne sker med faceliftet. Nej, egentlig ikke, selv om Alfa Romeo prøver at få det til at lyde sådan. I stedet for niveauerne Super, Sprint, Ti og Veloce er der nu Super og Ti. Bortset fra, at man kan købe en Sprint-pakke til sin Super, en Veloce-pakke til sin Ti.
Der er mange små justeringer og meget få store. Giulia og Stelvio er ikke pludseligt forandrede og nogle helt andre biler. Baghjulstræk og uhyre direkte styretøj vil også i de faceliftede versioner få bilerne til at føles fantastiske på vejen.
LÆS OGSÅ | Ny SUV: Grecale er den vigtigste Maserati nogensinde
Men hvem er de kunder, som pludselig skal opdage det, hvis ikke allerede de har opdaget det? Giulia og Stelvio er pladsholdere i modelprogrammet, indtil elektrificeringen for alvor ruller hos Alfa Romeo.
Giorgio-platformen i Giulia og Stelvio dør, når de to biler engang pensioneres. Platformen er slet ikke skabt til elektrificering. Det er surt, også selv om det måske bliver sødt igen engang.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.