Kategorier
Nyheder

Kriseramt Alfa Romeo “moderniserer” Giulia og Stelvio

Alfa Romeo-forhandlerne venter på den nye Tonale, og i mellemtiden giver italienerne sine to øvrige modeller et facelift. Det er modernisering af to modeller, som klarer sig ringe mod konkurrenterne.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er så rart med planer. Når man planlægger noget fremtidigt, som en ferie eller at købe en ny bil, så føles det rart. Og det kan få en sur periode til at føles lidt mindre sur.

Alfa Romeo har også rare fremtidsplaner. En ny model præsenteres hvert år frem mod 2026 med Tonale som den første her i 2022. Fra 2027 vil alle nye Alfa-modeller være 100 procent elektriske.

LÆS OGSÅ | Tonale er Alfa Romeos nye våben mod Audi Q3 og BMW X1

Og italienerne har brug for planer af enhver art for at få nutiden til at glide ned. Alfa Romeo klarer sig ikke bare katastrofalt ringe mod konkurrenterne, som primært er tyske mærker, men også i forhold til egne salgstal gennem tiden: I 2001 solgte Alfa Romeo cirka 205.000 biler i Europa. I 2012 var det 90.000 biler. I 2021 var blev det til 26.000 biler.

Det skulle være gået så godt med introduktionen af sedanen Giulia og SUV’en Stelvio. Salget steg da også, men kun kortvarigt i 2017-18, før det igen tog et voldsomt dyk.

Gammel hund lærer ingen nye tricks

Giulia kom på markedet i 2016 som redningen for Alfa Romeo. En ny start med en helt ny platform med baghjulstræk. Giulia forbløffede ved at være ekstremt velkørende og smuk. Men den var, og den er, en trang lille sedan uden elektrificering af nogen art. Hvor blev stationcar og plug-in hybrid af?

Hverken stationcar eller plug-in hybrid kommer med det facelift, Alfa Romeo har givet Giulia. Heller ikke SUV-søsteren Stelvio, som blev lanceret i 2017, er elektrificeret. I motorrummet ligger en diesel med 160 eller 210 hk eller en benzinmotor med 280 hk. Quadrofoglio-modellerne med turboladet V6’er er endnu ikke med i faceliftet.

LÆS OGSÅ | Dodge Hornet er Alfa Romeo Tonale med amerikansk accent

Designerne har filet lidt på forlygterne og grillen, uden at noget af arbejdet virkelig gør en forskel. Forlygterne er, langt om længe, adaptive matrix-LED-forlygter.

Faceliftet justerer lidt på kabinen også med ting som konkurrenterne har haft i lang tid. Fulddigital instrumentering (12,3″) med visningsmulighederne Evolved, Relax og Heritage og app-baseret adgang til eksempelvis låsning af dørene.

Dynamikken vil stadig være største styrke

Forsimpling af udstyrsniveauerne sker med faceliftet. Nej, egentlig ikke, selv om Alfa Romeo prøver at få det til at lyde sådan. I stedet for niveauerne Super, Sprint, Ti og Veloce er der nu Super og Ti. Bortset fra, at man kan købe en Sprint-pakke til sin Super, en Veloce-pakke til sin Ti.

Der er mange små justeringer og meget få store. Giulia og Stelvio er ikke pludseligt forandrede og nogle helt andre biler. Baghjulstræk og uhyre direkte styretøj vil også i de faceliftede versioner få bilerne til at føles fantastiske på vejen.

LÆS OGSÅ | Ny SUV: Grecale er den vigtigste Maserati nogensinde

Men hvem er de kunder, som pludselig skal opdage det, hvis ikke allerede de har opdaget det? Giulia og Stelvio er pladsholdere i modelprogrammet, indtil elektrificeringen for alvor ruller hos Alfa Romeo.

Giorgio-platformen i Giulia og Stelvio dør, når de to biler engang pensioneres. Platformen er slet ikke skabt til elektrificering. Det er surt, også selv om det måske bliver sødt igen engang.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.