Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bilbasen testede den store BYD Tang i starten af 2023 under overskriften “BYD Tang mangler et prishug”. Den kinesiske elbil kostede dengang 599.995 kr., og ikke kun prisen fik negative ord med på vejen; det samme gjorde infotainmentskærmen og rækkevidden. Materiale- og byggekvaliteten, derimod, var på et højt niveau.
På et tidspunkt i løbet af 2023 udgik Tang på det danske marked. Få havde købt den, så de færreste lagde mærke til, at den forsvandt. Det skulle vise sig at være midlertidigt, for nu er den tilbage i en udgave, der ser ud til at løse de meste af det, der fik negative ord med på vejen i Bilbasens test.
LÆS OGSÅ | Test: Lækker BYD Tang mangler et prishug
For det første er prisen barberet godt og grundigt ind. 110.000 kr. er skåret af 2023-prisen, og BYD sælger den store elektriske SUV med syv sæder, firehjulstræk og 517 hestekræfter for 489.995 kr. Konkurrencen er blevet hårdere med nye konkurrenter og prisnedsættelser, men BYD Tang står umiddelbart markant bedre i denne ombæring.
BYD Tang er faceliftet og mere elegant og moderne, end den var før. Det er samme bil, der gemmer sig under det store karrosseri (og det er stort, for Tang er 497 centimeter lang), og dermed er der to elmotorer, som altså giver 517 hestekræfter. Det gør ikke meget, at Tang er blevet lidt langsommere, for 4,9 sekunder mod de tidligere 4,6 sekunder fra 0-100 km/t gør, at den stadig er hurtig.
Batteriet er nyt, og det er meget større. Kapaciteten er vokset fra 86,4 kWh til 108,8 kWh, og det giver en uundgåelig vægtforøgelse. Vægten er 2.630 kilo, så det er nok forklaringen på, at 0-100 kilometer tager lidt længere tid. Tang kan dog løbe lidt hurtigere, så den nu kan ramme 190 km/t mod tidligere 180 km/t.
LÆS OGSÅ | Test: BYD byder ingen op til dans med Seal U
Med det nye batteri er der den længere rækkevidde, der følger med et større batteri. De alt andet end imponerende 400 kilometer har fået et boost til 530 kilometer. Opladning hjemme og ved passende standere er der nu opladning med 11 kW, og de 110 kW Tang kunne tage ved en lynlader er nu ændret til 170 kW.
Men med et batteri så stort, er ladetiden stadig mindre end imponerende, hvis de bedste modeller fra XPeng og Audi er sammenligningsgrundlaget. Med 170 kW vil det tage 30 minutter at lade fra 30 til 80 procent på batteriet, som er godt og vel dobbelt så lang tid som i en Audi Q6 e-tron.
Der er bedre styr på pris, rækkevidde og opladning i den faceliftede Tang, og så mangler egentlig kun infotainmentsystemet i ligningen. Her har BYD også været på arbejde. Infotainmentsystemet er opdateret, og skærmen er skiftet ud. Interiørdesignet og -materialerne ser umiddelbart også opdaterede ud – mindre bling og mere substans.
Skærmen er vokset fra 12,8 til 15,6″, og den kan stadig roteres 90 grader, hvis man bedre kan overskue indholdet, når skærmen er i portrætformat. Den nye skærm kan opdeles i to for at man eksempelvis kan have navigation i den ene side og oplysninger om batteriet i den anden side.
Den faceliftede Tang er, som den gamle, et udstyrsstykke. Bare et endnu større udstyrsstykke end før. Syv siddepladser og læderinteriør er igen standard, men også head-up-display, varme i rattet, el-justerbare forsæder med massage og køling, førerovervågning og Dynaudio-lyd med 12 højttalere er nye på listen over standardudstyr.
BYD Tang har premiere hos de danske forhandlere den 24. august, så de første biler burde være hos forhandlerne eller være tæt på at lande. Med meget lavere pris og stærke opdateringer har Tang en bedre chance, end den havde, da vi testede den i 2023, og vi ser frem til at teste den opdaterede udgave.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.