2025_bZ4X_AWD_002
Nyheder
12. marts 2025

Facelift: Toyota BZ4X nu med op til 343 hestekræfter og mere rækkevidde

Morten B. Bek

Morten Bek

Et mindre løft af designet og en lang række tekniske ændringer tilfalder Toyota BZ4X. Til sommer lander den i Danmark i tre motorvarianter, med 22 kW-opladning og op til 343 hestekræfter.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det var ingen drømmestart for Toyota, da japanernes første elbil skulle lanceres i 2022. Det viste sig hurtigt, at BZ4X led under store problemer omkring forbrug, batteristyring og rækkevidde.

Med flere efterfølgende skridt har Toyota fået styr på tingene, og BZ4X er i dag en helt anderledes velfungerende elbil.

Men Toyota vil have endnu mere ud af sin første elbil, og med en opgradering til både design, interiør og teknologier kommer en opfrisket BZ4X til Danmark allerede i sensommeren. BZ4X fås fremover med to batteristørrelser og i tre motorvarianter – den ene af dem med 343 hestekræfter.

2025_bZ4X_FWD_002.jpeg
2025_bZ4X_AWD_interior_3.jpeg
2025_bZ4X_AWD_interior_9.jpeg
2025_bZ4X_AWD_interior_2.jpeg
2025_bZ4X_AWD_005.jpeg

Ny basisudgave med 167 hestekræfter og 57,7 kWh

Toyota har været inde og pille ved alle de tekniske ting, der er med til at afgøre, hvordan en elbil fungerer i hverdagen. I stedet for en trækkapacitet på op til kun 750 kilo, fås den firehjulstrukne udgave nu med kapacitet på 1.500 kilo. Der er nu AC-opladning med op til 22 kW i stedet for 11 kW. Batterivarmer, enten automatisk via navigation eller manuel via infotainmentsystemet, er også standard.

Indtil nu har BZ4X været kendetegnet af lille udvalg i forhold til konkurrenterne, når det kommer til batterier og elmotorer: forhjulstræk med 204 hestekræfter, firehjulstræk med 218 hestekræfter og altid et batteri på 71,4 kWh.

Udvalget bliver fremover meget større, og Toyota er klar med både flere batteristørrelser og større udsving i motorydelsen. En ny basismodel med 167 hestekræfter, forhjulstræk og batteri på 57,7 kWh kan formentlig give en rigtig skarp pris, men da Toyota endnu ikke snakker om rækkevidde, bliver den næppe virkelig interessant. Danskerne køber typisk elbil med de større af de mulige batterier.

I stedet kan man gribe til et batteri på 73,1 kWh, som åbner op for en rækkevidde op til 573 kilometer. Det er en forholdsvis høj rækkevidde i forhold til batteristørrelsen, så det kræver, at Toyota virkelig har styr på forbruget.

Den batteristørrelse, og de 573 kilometer, er koblet sammen med en elmotor ved forhjulene med 224 hestekræfter, som vi forventer vil blive den mest populære variant. Hvis det skal gå atypisk vildt for sig, fås BZ4X nu også med 343 hestekræfter i udgaven med firehjulstræk. Med den effekt vil rækkevidden helt sikkert være lavere, men den er endnu ikke offentliggjort.

Priserne og det danske modelprogram, forventer Toyota, vil blive offentliggjort til sommer.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: