Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST OG FOTO Morten Bek
Det lovede rigtig godt, da Toyota langt om længe kunne begynde salget af sin første elbil i midten af 2022. BZ4X kom ind som en rummelig crossover med godt udstyr, rimelige priser og forholdvis lang rækkevidde.
Rækkevidden var elementet, der hurtigt viste sig slet ikke at holde stik. Da jeg tog BZ4X med på forbrugstesttur på en oktoberdag i 2022, var forbruget katastrofalt højt. Det var umuligt at anbefale elbilen til nogen, og det var – og er – en skuffelse, at en af de mest velrenommerede bilproducenter kunne fejle og fejle så eftertrykkeligt.
Toyota har arbejdet på først softwareforbedringer og, hen mod slutningen af 2023, kom forbedringer også af hardware til. Det skulle give batteriet en bedre chance for at præstere. Samtidig blev priserne sat ned til det niveau, de er på i dag: fra 329.990 kr.
Det er ikke gået elbilskøbernes næse forbi. Salget af BZ4X er steget meget her i 2024, og i forhold til 2023, vil jeg gætte på, stiger salget nok sammenlagt med omkring 100 procent. BZ4X er langt mere populær her i landet end Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.
Den nye hardware til forbedring af opladningshastigheden i koldt vejr består blandt andet af en ny varmepumpe og en ny batterivarmer. Der var allerede sat ind med forbedret software for at øge rækkevidden. Sandsynligvis ved at låse op for flere kilowatt-timer i batteriet – og ved at begrænse klimaanlæggets tidligere voldsomme påvirkning af rækkevidden.
Men batteriet er stadig noget mindre end de største i klassen, hvor der typisk er 10-15 kWh mere at suge på en i BZ4X. Der er 71,4 kWh, og kun 64 kWh kan man bruge til daglig opladning. Resten gemmes til at give bedst mulig levetid for batteriet.
Det får en rækkevidde op til 513 kilometer til at fremstå rigeligt optimistisk. Men på en dag som den lune septemberdag, jeg tager billeder på, vil jeg regne med en rækkevidde på mellem 350-400 kilometer ved blandet kørsel. Det ser anderledes godt ud end tilbage i 2022.
BZ4X er det, jeg vil kalde for en mildt motoriseret elbil. Hvis du tænker, at den er undermotoriseret, så er det ikke det, jeg mener. Men 204 hestekræfter, for ikke at tale om kun 266,3 Nm, i den forhjulstrukne udgave gør BZ4X mere blid og langsommere end næsten alle andre biler i klassen.
BZ4X scorer fint på andre parametre. Affjedringen med 18” hjul med dæk med store sider er et godt miks af fasthed og komfort, og mens styretøjet taber til en hvid væg, når det kommer til at være interessant, så er det neutralt og tilforladeligt.
Elbilen fra Toyota er meget rummelig i kabinen (ikke nær så rummelig i bagagerummet), og forsæderne støtter alle de rigtige steder. Jeg synes, interiørdesignet nu begynder at se noget forældet ud, og den høje midterkonsol med luftdyser i midten og infotainment øverst er et klodset stykke design.
Jeg kan ikke finde forklaringen på, hvorfor den lille og grynede skærm til instrumenteringen skal sidde i en kæmpe ramme i plast, og selv om jeg gerne vil kæmpe for flere fysiske knapper i nye biler, så er der for mange i BZ4X-rattet.
Toyota har været god til at følge markedet og sænke priserne på BZ4X. Først blev der skåret 20.000 kr. i hele modelprogrammet i august 2023, og med de nyeste ændringer blev der i januar i år skåret endnu mere. På den måde er billigste BZ4X gået fra 397.990 kr. til 329.990 kr.
Elegant er basismodellen til 329.990 kr. med 18” alufælge, nøglefri betjening, varme i rattet og infotainment med en skærm på kun 8”. Først i den testede Prestige til 359.990 kr. får man el-betjent bagklap, p-sensorer foran, blind vinkel-system, trådløs mobiloplader – og en infotainmentskærm på 12,3”.
Det er priser, som ikke er overdrevne, men i dagens marked er de heller ikke virkelig attraktive. Mange konkurrenter fås med markant mere kraftoverskud, længere rækkevidde, bedre køreegenskaber, mere udstyr, hurtigere opladning og/eller mere lækker kabine til samme eller lavere pris.
Toyota har brugt lang tid på at forbedre ting, som fra starten burde have været i orden, og jeg regner med, japanerne har lært noget i forhold til de kommende modeller på el. Den japanske uorden har kostet på salget, og den har givet ridser i lakken. Men nu er BZ4X der, hvor den gør, hvad den skal. Den er gået fra at være umulig for mig at anbefale til at være en elbil, jeg ikke vil fraråde. Ville jeg vælge den over Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6? Nej, det ville jeg ikke.
Toyota BZ4X FWD Prestige
Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 218 hk/266,3 Nm
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 14,7 kWh/100 km
Rækkevidde: 504 kilometer
Batteristørrelse: 71,4 kWh
Ladekapacitet: 150 kW
Mål (L/B/H): 460/186/165 cm
Køreklar vægt: cirka 1.895 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 452 liter
Pris: 359.990 kr. (BZ4X fås fra 329.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 29.999/4.399 kr. (BZ4X fås fra 29.999/3.899 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.