Privatleasing: Kia EV3 til kun 1.495 kr. om måneden
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det var ingen drømmestart for Toyota, da japanernes første elbil skulle lanceres i 2022. Det viste sig hurtigt, at BZ4X led under store problemer omkring forbrug, batteristyring og rækkevidde.
Med flere efterfølgende skridt har Toyota fået styr på tingene, og BZ4X er i dag en helt anderledes velfungerende elbil.
Men Toyota vil have endnu mere ud af sin første elbil, og med en opgradering til både design, interiør og teknologier kommer en opfrisket BZ4X til Danmark allerede i sensommeren. BZ4X fås fremover med to batteristørrelser og i tre motorvarianter – den ene af dem med 343 hestekræfter.
Toyota har været inde og pille ved alle de tekniske ting, der er med til at afgøre, hvordan en elbil fungerer i hverdagen. I stedet for en trækkapacitet på op til kun 750 kilo, fås den firehjulstrukne udgave nu med kapacitet på 1.500 kilo. Der er nu AC-opladning med op til 22 kW i stedet for 11 kW. Batterivarmer, enten automatisk via navigation eller manuel via infotainmentsystemet, er også standard.
Indtil nu har BZ4X været kendetegnet af lille udvalg i forhold til konkurrenterne, når det kommer til batterier og elmotorer: forhjulstræk med 204 hestekræfter, firehjulstræk med 218 hestekræfter og altid et batteri på 71,4 kWh.
LÆS OGSÅ | Test: Nu er Toyota BZ4X en bedre bil
Udvalget bliver fremover meget større, og Toyota er klar med både flere batteristørrelser og større udsving i motorydelsen. En ny basismodel med 167 hestekræfter, forhjulstræk og batteri på 57,7 kWh kan formentlig give en rigtig skarp pris, men da Toyota endnu ikke snakker om rækkevidde, bliver den næppe virkelig interessant. Danskerne køber typisk elbil med de større af de mulige batterier.
I stedet kan man gribe til et batteri på 73,1 kWh, som åbner op for en rækkevidde op til 573 kilometer. Det er en forholdsvis høj rækkevidde i forhold til batteristørrelsen, så det kræver, at Toyota virkelig har styr på forbruget.
Den batteristørrelse, og de 573 kilometer, er koblet sammen med en elmotor ved forhjulene med 224 hestekræfter, som vi forventer vil blive den mest populære variant. Hvis det skal gå atypisk vildt for sig, fås BZ4X nu også med 343 hestekræfter i udgaven med firehjulstræk. Med den effekt vil rækkevidden helt sikkert være lavere, men den er endnu ikke offentliggjort.
Priserne og det danske modelprogram, forventer Toyota, vil blive offentliggjort til sommer.
Den nye Kia EV3 med 604 kilometer rækkevidde og Prestige-udstyr til spotpris på privatleasing: 1.495 kr. om måneden i 36 måneder. Man skal bare være klar til høj engangsydelse.
Hvert år findes Årets Bil i Danmark og Årets Brugtbil – og i samme genre kåres Årets Varebil. I 2025-kåringen er et meget varieret felt kogt ned til fem modeller.
XPeng G6 har kun været på markedet i Danmark siden august, men nu er den model forældet. I Kina har XPeng præsenteret en G6 med hurtigere opladning, designændringer og mere lækkert interiør.
Bedst som Mazda mangler elbiler i modelprogrammet, lancerer de en… enorm syvpersoners SUV som plug-in hybrid? Det er ikke så skævt, som det lyder, da ny Mazda CX-80 giver både luksus og plads til syv personer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.