Snart kan din Ford køre af sig selv – BlueCruise rammer Danmark i det nye år
Inden længe kan livet for de danske Ford-ejere blive lige en tand bedre.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det kan godt være, en kompakt elbil som BYD Dolphin til 234.995 kr. er et stort skridt i den rigtige retning mod prisbillige elbiler, men for mange danske bilkøbere er det stadig et alt for højt beløb. Det bliver også tydeligt, når et mærke som Hyundai nu lancerer en faceliftet udgave af den fine minibil i20 med benzinmotor til 169.995 kr.
Selvfølgelig er i20 lidt mindre, og selvfølgelig har den langt færre kræfter. Men den koreanske mini er stor nok til en lille familie, kraftig nok til alle former for kørsel. I den fornyede udgave af i20 er der kendte motorer. En 1,2-liters motor uden turbo med 84 hk (5-trins manuel gearkasse) og en 1-liters trecylindret turbomotor med 100 hk (6-trins manuel eller 7-trins automatisk DCT-dobbeltkobling).
LÆS OGSÅ | Facelift med frisk front til Hyundai i20
Faceliftets mere synlige sider er et ændret frontdesign med ny placering af logoet over grillen og nogle nye lakfarver. Læs mere om faceliftet i artiklen, vi linker til lige herover.
Den opgraderede i20 er klar hos forhandlerne omkring slutningen af november, og der bliver tre udstyrsniveauer at vælge mellem og ganske få ekstraudstyrsmuligheder. Men som vi ser det, er den egentlige startpris slet ikke 169.995 kr. – den er 179.995 kr.
Udstyrsniveauet i den billigste i20 med udstyrsniveauet Pure overrasker ved at lyde som om, man køber minibil for 15 år siden. Bortset fra automatisk nødbremse og fartpilot er der simpelthen ikke det udstyr, man som minimum kan forvente. Aircondition, sædevarme, Bluetooth, infotainmentsystem og sidespejle med varme kører Pure helt uden.
LÆS OGSÅ | Hyundai Kona Electric fås fra 299.995 kr.
Essential-udgaven til priser fra 179.995 kr. (pris med 1,2-liters motor) er så til gengæld anderledes anbefalelsesværdig: aircondition, varme i forsæder og rat, infotainmentsystem med 8″ touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto, p-sensor bagtil, bakkamera, læderrat, fire el-ruder og højdejusterbart førersæde er standard. For 6.995 kr. kommer Essential med en Komfort-pakke med aut. klimaanlæg, armlæn mellem forsæderne, regnsensor og USB-port ved bagsædet.
Gå op til Advanced-udstyrsniveau, hvis der skal sættes flueben ved LED-forlygter (de burde være standard i alle i20), aut. klimaanlæg, 16″ alufælge, 10,25″ digital instrumentering, aut. nedblændeligt bakspejl og regnsensor. Priser fra 199.995 kr.
Prisliste for hele i20-modelprogrammet:
Hyundai i20 1,2 84 hk Pure – 169.995 kr.
Hyundai i20 1,2 84 hk Essential – 179.995 kr.
Hyundai i20 1,2 84 hk Advanced – 199.995 kr.
Hyundai i20 1,0 T-GDI 100 hk Essential – 195.995 kr.
Hyundai i20 1,0 T-GDI 100 hk Advanced – 215.995 kr.
Hyundai i20 1,0 T-GDI 100 hk DCT Essential – 215.995 kr.
Hyundai i20 1,0 T-GDI 100 hk DCT Essential – 235.995 kr.
Inden længe kan livet for de danske Ford-ejere blive lige en tand bedre.
Salget af nye biler i Danmark går over al forventning, og i november blev der indregistreret 25 procent flere nye biler. 44 procent valgte en bil på el – og mange af dem, igen, en Tesla.
En kompakt SUV bliver den mindste elbil fra Toyota, og den kommer på markedet i 2024 med valg mellem to batteristørrelser – og med mulighed for firehjulstræk.
Denne Ugens fund er en potent Mercedes SLK55, der er meget mere end bare frisørens første valg.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark i 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Bilbasen FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 5. december 2023) Elbiler i Danmark i […]