Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det kan godt være, en kompakt elbil som BYD Dolphin til 234.995 kr. er et stort skridt i den rigtige retning mod prisbillige elbiler, men for mange danske bilkøbere er det stadig et alt for højt beløb. Det bliver også tydeligt, når et mærke som Hyundai nu lancerer en faceliftet udgave af den fine minibil i20 med benzinmotor til 169.995 kr.
Selvfølgelig er i20 lidt mindre, og selvfølgelig har den langt færre kræfter. Men den koreanske mini er stor nok til en lille familie, kraftig nok til alle former for kørsel. I den fornyede udgave af i20 er der kendte motorer. En 1,2-liters motor uden turbo med 84 hk (5-trins manuel gearkasse) og en 1-liters trecylindret turbomotor med 100 hk (6-trins manuel eller 7-trins automatisk DCT-dobbeltkobling).
LÆS OGSÅ | Facelift med frisk front til Hyundai i20
Faceliftets mere synlige sider er et ændret frontdesign med ny placering af logoet over grillen og nogle nye lakfarver. Læs mere om faceliftet i artiklen, vi linker til lige herover.
Den opgraderede i20 er klar hos forhandlerne omkring slutningen af november, og der bliver tre udstyrsniveauer at vælge mellem og ganske få ekstraudstyrsmuligheder. Men som vi ser det, er den egentlige startpris slet ikke 169.995 kr. – den er 179.995 kr.
Udstyrsniveauet i den billigste i20 med udstyrsniveauet Pure overrasker ved at lyde som om, man køber minibil for 15 år siden. Bortset fra automatisk nødbremse og fartpilot er der simpelthen ikke det udstyr, man som minimum kan forvente. Aircondition, sædevarme, Bluetooth, infotainmentsystem og sidespejle med varme kører Pure helt uden.
LÆS OGSÅ | Hyundai Kona Electric fås fra 299.995 kr.
Essential-udgaven til priser fra 179.995 kr. (pris med 1,2-liters motor) er så til gengæld anderledes anbefalelsesværdig: aircondition, varme i forsæder og rat, infotainmentsystem med 8″ touchscreen, Apple CarPlay/Android Auto, p-sensor bagtil, bakkamera, læderrat, fire el-ruder og højdejusterbart førersæde er standard. For 6.995 kr. kommer Essential med en Komfort-pakke med aut. klimaanlæg, armlæn mellem forsæderne, regnsensor og USB-port ved bagsædet.
Gå op til Advanced-udstyrsniveau, hvis der skal sættes flueben ved LED-forlygter (de burde være standard i alle i20), aut. klimaanlæg, 16″ alufælge, 10,25″ digital instrumentering, aut. nedblændeligt bakspejl og regnsensor. Priser fra 199.995 kr.
Prisliste for hele i20-modelprogrammet:
Hyundai i20 1,2 84 hk Pure – 169.995 kr.
Hyundai i20 1,2 84 hk Essential – 179.995 kr.
Hyundai i20 1,2 84 hk Advanced – 199.995 kr.
Hyundai i20 1,0 T-GDI 100 hk Essential – 195.995 kr.
Hyundai i20 1,0 T-GDI 100 hk Advanced – 215.995 kr.
Hyundai i20 1,0 T-GDI 100 hk DCT Essential – 215.995 kr.
Hyundai i20 1,0 T-GDI 100 hk DCT Essential – 235.995 kr.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.