Familie-elbiler på privatleasing til under 4.000 kr. om måneden
Usikkerheden ved at købe en ny elbil kan føles stor, og så er det jo godt, at selv elektriske familiebiler kan prøves af på privatleasing til under 4.000 kr. om måneden.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Tesla sender den faceliftede Model Y på markedet i Danmark allerede i marts, og det sker med en version kaldet Launch Series.
Launch Series er en specialudgave af modellen Long Range AWD med firehjulstræk, hvor man får hurtigere acceleration end i den almindelige Long Range AWD, særlige emblemer, paneler i kunstigt ruskind og andet udstyr.
LÆS OGSÅ | Tesla Model Y med nyt design
Launch Series-versionen er en dyr model med en pris på 459.990 kr., mens priserne på de almindelige og mere folkelige udgaver endnu ikke er på plads. De almindelige Model Y-versioner kommer først på et senere tidspunkt – og det samme gør priserne.
Hvis man vælger at hoppe en tur ind på Tesla-hjemmesiden for at konfigurere en ny Model Y, skal man være opmærksom på, at det altså kun er Launch Series-varianten, der er den faceliftede. De øvrige varianter og priser er den gamle Model Y, som Tesla nu kalder Model Y Legacy.
Det er interessant, men også skuffende, at Tesla kun vælger at fortælle om den specielle og dyre Launch Series og ikke de regulære versioner, der for mange mennesker er de væsentlige. Selv om Tesla i første omgang kun lancerer Launch Series, vil vi meget hellere kende priser og data på de almindelige versioner.
Launch Series-udgaven har en rækkevidde op til 568 kilometer, som viser en forbedring i forhold til den gamle Long Range med firehjulstræk, som havde en WLTP-rækkevidde op til 533 kilometer. Det tyder på, at alle nye modeller vil have lidt længere rækkevidde end før, men det får vi at se, når Tesla prissætter basisudgaverne. Klikker man på de gamle modeller i konfiguratoren, Legacy-modellerne, vil man se, at rækkevidderne er justeret. Long Range RWD er bl.a. reduceret fra 600 til 565 kilometer.
Da vi først kunne fortælle om den faceliftede Model Y for et par uger siden, var det uden væsentlig viden om, hvad faceliftet rent faktisk omfattede. Med de danske priser er der heldigvis kommet langt mere information.
Model Y har fået en såkaldt “andengenerations affjedring”, der som ved faceliftet af Model 3 skal forbedre affjedringskomforten. Vejstøj er reduceret 22 procent, og vindstøj er reduceret med 20 procent. Der er kommet et ekstra frontkamera for øget sikkerhed (nu er der i alt otte kameraer), op til 15 højttalere i stedet for 13 – og bagklappen har fået en Hyundai-funktion: den åbner automatisk, når man nærmer sig.
LÆS OGSÅ | Tesla Model Y er Nordens ubestridte konge
Ruderne har fået en metallisk overflade, som skal reflektere 26 procent mere sollys og forhindre opvarmning af kabinen. I kabinen er der nye materialer, 8″ touchscreen ved bagsædet – og så Tesla har valgt, at stilken til blinklysene skulle overleve og ikke blive til knapper i rattet, som de er i Model 3.
Så snart der kommer priser på flere Model Y-udgaver, vender vi tilbage med mere information.
Usikkerheden ved at købe en ny elbil kan føles stor, og så er det jo godt, at selv elektriske familiebiler kan prøves af på privatleasing til under 4.000 kr. om måneden.
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
Den nye E 53 AMG er hurtig, ser hamrende godt ud og lyder lækkert, men den egner sig bedre til motorvej end snoede landeveje.
For andet år i træk er Tesla Model Y den mest solgte bil i de nordiske lande. Kun i Finland er den elektriske amerikaner ikke at finde på førstepladsen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.