For sent? – Peugeot E-208 koster nu 199.990 kr.
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Meget lidt brugte, næsten nye elbiler – og i mange tilfælde nye elbiler – kommer til Danmark fra udenlandske forhandlere, og de sælges til spotpriser. Priser, som kan ligge meget langt under det, bilerne fås til fra ny i Danmark.
Det kan gøre det svært at vurdere elbilernes værdi, når de engang skal sælges igen. Når man køber en fabriksny elbil fra en dansk mærkeforhandler, kan man risikere, at bilen efter kort tid har mistet en heftig procentdel af sin værdi.
Det er ikke et stort problem, hvis man beholder elbilen i en lang årrække, men elbilernes teknologi fortsætter en voldsom udvikling i de kommende år, og så er det måske ikke så fedt ikke at kunne komme af med bilen efter tre-fire år for at få en langt mere moderne?
Privatleasing er en oplagt løsning, hvis der er værdi for pengene – god sammenhæng mellem den månedlige (og samlede) ydelse og bilens kontantpris. Privatleasing kan være så dyr i forhold til den pris, man betaler ved at købe bilen, at det bedre kan betale sig at få et køb finansieret. Uanset hvad, så får man med privatleasing frihed for at tænke på værditab, gensalgspris og andre usikkerheder.
Privatleasing kan være meget attraktiv, fordi man kender størstedelen af de faste udgifter 12, 36 eller 48 måneder frem i tiden. Og man kan opsige aftalen efter 11 måneder med en måneds varsel, selv om kontrakten løber længere end et år.
Der er kommet rigtig mange mellemstore elektriske crossover-modeller på markedet i løbet af få år, og den hårde konkurrence er med til at gøre, at man også på privatleasing kan få en stor elektrisk familiebil til en meget rimelig månedlig ydelse.
For 4.000 kr. i månedlig ydelse kan man få både mange hestekræfter, masser af plads og lang rækkevidde. Vi har samlet de aktuelle privatleasingtilbud, hvor man for maksimalt 4.000 kr. om måneden får en rummelig elbil. Til den pris har de fleste en “pakke” med 10.000 kilometer om året inkluderet. Det kan hurtigt sætte begrænsninger, men 5.000 ekstra kilometer om året koster typisk kun få hundrede kroner.
Cupra Tavascan – 3.995 kr. om måneden
I slutningen af 2024 sænkede Cupra priserne på Tavascan og introducerede en ny basismodel. Nu kan Tavascan fås til 299.990 kr. med 286 hestekræfter, baghjulstræk og rækkevidde op til 567 kilometer.
Privatleasing er værd at overveje, for den store Cupra giver meget bil for en lav månedlig ydelse. Engangsydelsen er bemærkelsesværdigt lav – 4.995 kr. – i forhold til, at den månedlige ydelse starter på 3.995 kr. De 4.995 kr. er også meget lavt i forhold til en kontrakt, der løber helt op til 48 måneder.
3.995 kr. om måneden køber en Tavascan Endurance med specifikationer som beskrevet herover (bortset fra rækkevidde, som er 565 kilometer). Kontantprisen er 334.990 kr. Endurance-versionen har udstyr som el-betjent bagklap, ratvarme og 15″ infotainment med navigation.
10.000 kilometer er med om året, og 5.000 kilometer yderligere om året koster 355 kr. om måneden. Efter 48 måneder (med 10.000 kilometer) har man betalt i alt 197.355 kr. for at køre Tavascan.
Hyundai Ioniq 5 og Ioniq 6 – fra 3.495 kr. om måneden
Hyundai har nogle af bilbranchens bedste priser, når det kommer til privatleasing af elektriske familiebiler. Både Ioniq 5 og Ioniq 6 fås til meget attraktive priser, hvor man efter 36 måneder har betalt mindre omkring 150.000 kr.
Importøren kører kampagne på sedanen Ioniq 6, hvor man får topmodellen Ultimate med 325 hestekræfter, firehjulstræk og rækkevidde på 519 kilometer til så lav en ydelse som 3.495 kr. om måneden. Det giver en samlet betaling over tre år på 156.815 kr.
Inkluderet er 10.000 kilometer om året (15.000 kr. årligt for 400 kr. ekstra om måneden), og man lægger 29.995 kr. til at starte med. Man kan også nøjes med en engangsydelse på 14.995 kr., men så stiger den månedlige ydelse med 600 kr.
Den mere praktiske Ioniq 5 fås i de fleste udgaver på privatleasing, og basisudgave er Ioniq 5 Standard Range Essential med 170 hestekræfter og 440 kilometer rækkevidde til 3.895 kr. om måneden med engangsydelse på 12.495 kr. med 10.000 kilometer om året (5.000 ekstra kilometer årligt koster 300 kr. om måneden) – til i alt 153.715 kr. over tre år.
Nissan Ariya – fra 3.495 kr. om måneden
Nissan Ariya kommer, sammen med Hyundai Ioniq 6, til den laveste månedlige ydelse blandt alle de elektriske familiebiler her i artiklen: 3.495 kr. om måneden. Tre år koster 140.815 kr., og det er svært at gøre billigere.
Til gengæld skal man ikke forvente meget spræl i Ariya til den pris; elmotoren yder 218 hestekræfter, og rækkevidden med 63 kWh-batteri er lidt kneben med 404 kilometer. Til gengæld kan Ariya, som en af de ret få elbiler, lade med 22 kW ved en AC-lader som dem, man ofte møder i byerne.
Engangsydelsen er ikke skræmmende med 14.995 kr., og Engage-udstyrsvarianten til de 3.495 kr. om måneden har et fint udstyrsniveau med varme i rattet, adaptiv fartpilot, bakkamera og 19″ alufælge.
Opgradering fra de inkluderede 10.000 kilometer om året (kontrakten løber op til 36 måneder) til 15.000 kilometer er meget lav – kun 100 kr., og vil man have længere rækkevidde, kommer batteriet på 87 kWh (536 kilometer) i spil til 600 kr. ekstra om måneden.
Polestar 2 – fra 3.995 kr. om måneden
Hvis familien (eller hvem man nu vil have med) kan passe ind i den forholdsvis trange Polestar 2, fås den lige nu på gode vilkår. Polestar 2 Long Range RWD med 299 hestekræfter, baghjulstræk og en rækkevidde op til 659 kilometer til kun 3.995 kr. om måneden.
Prisen er bemærkelsesværdig, fordi engangsydelsen ikke er overvældende (14.995 kr.), og 15.000 kr. om året er inkluderet i de 3.995 kr. Klima-pakke, som giver varmepumpe, varme i rattet og varme i bagsædet, er også inkluderet.
Kontrakten kan løbe op til 36 måneder, og efter udløb har man betalt 158.815 kr. til Santander, som kører privatleasing for Polestar. Det tilbud giver god mening.
Renault Scenic E-Tech – 3.995 kr. om måneden
Renault Scenic E-Tech er blandt de absolut billigste mellemstore elbiler på markedet lige nu. Listeprisen er kommet helt ned på 269.990 kr., og basismodellen Evolution er et fint bud med rækkevidde op til 420 kilometer, 170 hestekræfter og udstyr som nøglefri betjening, varme i rattet, bakkamera, 12,3″ infotainmentskærm og AC-opladning med op til 22 kW.
Basismodellen sniger sig lige under 4.000 kr. på privatleasing. Den koster 3.995 kr. om måneden på en lang kontrakt – 48 måneder. Men engangsydelsen er forholdsvis høj med 14.995 kr., og 3.995 kr. om måneden inkluderer kun 10.000 kilometer. Med 300 kr. ekstra om måneden er 5.000 ekstra kilometer om året også i den dyre ende.
Efter fire år med den billigste Scenic E-Tech har man betalt 206.755 kr. I forhold til kontantprisen på kun 269.990 kr. er privatleasingtilbuddet et, man skal overveje meget nøje – høj værdi for pengene kan man i hvert fald ikke tale om.
Skoda Enyaq – 3.995 kr. om måneden
Den fornyede Skoda Enyaq kommer først i april til Danmark, men privatleasingpriserne er landet. Eller skulle vi sige prisen, for der er kun en variant på prislisten indtil videre.
Heldigvis er der tale om en udgave, som mange gerne vil have fingrene i: Enyaq 85 med 286 hestekræfter og rækkevidde op til 575 kilometer på en opladning, som har en kontantpris på 349.995 kr. Udstyret er stort set komplet med el-betjent bagklap, automatisk klimaanlæg med tre zoner, bakkamera, ratvarme, nøglefri betjening, trådløs smartphoneopladning og tyverialarm.
Privatleasing af Enyaq 85 kører i op til 48 måneder, og engangsydelsen er lav med 9.995 kr. Basisprisen på 3.995 kr. kommer med 10.000 kilometer om året, og for at få 15.000 kilometer om året betaler man 285 kr. ekstra om måneden.
Fire år med Enyaq 85 udløser en samlet regning på 202.355 kr., hvis man holder sig til de i alt 40.000 kilometer inkluderet. Hvis man kan nøjes med lidt mindre plads, fås den nye Elroq billigere end Enyaq. Men skal Elroq have samme drivlinje og batteri som Enyaq på privatleasing, står den mere kompakte model til samme pris.
Toyota BZ4X – 3.995 kr. om måneden
En enkelt udgave af Toyotas rummelige elbil BZ4X holder sig under 4.000 kr. i månedlig ydelse på privatleasing, og det er basismodellen Elegant med rækkevidde op til 513 kilometer; den koster hver måned 3.995 kr. på en kontrakt på op til 48 måneder med 15.000 kilometer om året inkluderet.
Desværre er engangsydelsen høj med 29.995 kr., og det er medvirkende til, at fire år i den japanske elbil koster mindst 221.951 kr. (kontantpris 299.990 kr.). I forhold til, at 15.000 kilometer årligt er inkluderet, er det ikke urimeligt, men der er bestemt bedre privatleasingtilbud derude.
LÆS OGSÅ | Toyota BZ4X kommer under 300.000 kr.
Den forholdsvis høje pris over fire år sættes også i relief af, at basisudgaven Elegant mangler udstyr, som konkurrenter i samme prisklasse har. El-betjent bagklap, automatisk klimaanlæg med tre zoner, stor skærm til infotainmentsystemet og p-sensorer skal man op i en dyrere udgave af BZ4X for at finde.
VW ID.4 – 3.795 kr. om måneden
Den populære VW ID.4 er billigere at privatlease end søstermodellen Skoda Enyaq. Men prisen hos Volkswagen på 3.795 kr. snyder, for i forhold til Enyaq får man en ID.4 med langt færre kræfter og meget kortere rækkevidde.
Basisudgaven af ID.4, Life+, er den eneste variant, der holder sig under 4.000 kr. om måneden, og mens motoren med 170 hestekræfter vil række fint, så er rækkevidden utidssvarende: bare 358 kilometer på en opladning.
Udstyret i Life+ er okay, men der mangler eksempelvis elektrisk betjening af bagklappen.
Leasingkontrakten løber i (op til) 48 måneder, og engangsydelsen er lav med kun 5.000 kr. Fire års leasing koster på den måde 187.760 kr. (ved 10.000 kilometer årligt), men man skal tænke over, om man kan nøjes med den begrænsede rækkevidde.
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
Den nye E 53 AMG er hurtig, ser hamrende godt ud og lyder lækkert, men den egner sig bedre til motorvej end snoede landeveje.
For andet år i træk er Tesla Model Y den mest solgte bil i de nordiske lande. Kun i Finland er den elektriske amerikaner ikke at finde på førstepladsen.
Toyota-elbilen bliver nu lidt mere attraktiv. Priserne ryger 30.000 kr. ned på flere udgaver, så BZ4X starter på 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.