Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Toyota har kørt en nytårskampagne med en besparelse på 30.000 kr. på Prestige-udgaven af elbilen BZ4X. Lavere priser har det med at lokke kunder til, og det har givet japanerne blod på tanden. 299.990 kr. lyder bare mere tillokkende end 329.990 kr. – og 299.990 kr. er den nye startpris op BZ4X.
Prisnedsættelsen bliver nu længerevarende og dækker også basisudgaven Elegant – i hvert fald til og med 31. marts, hvor en BZ4X med besparelse senest skal være indregistreret. Som vi har set det med så mange andre elbiler, vil den lavere pris uden tvivl blive permanent. Toyota ville skyde sig selv i foden ved at sætte prisen op efter 31. marts.
LÆS OGSÅ | Test: Nu er Toyota BZ4X en bedre bil
Nytårskampagnen har dækket mellemvarianten BZ4X Prestige med en pris på 329.990 kr., men ikke basismodellen Elegant og topversionen Executive. Toyota kører videre med prisen på Prestige-udgaven, men nyt er det, at basismodellen Elegant nu fås til 299.990 kr.
Skal BZ4X have ventilation i forsæderne, 360 graders kamera med høj opløsning og indtræk i kunstlæder, er Executive til 374.990 kr. eneste vej frem. Den variant er der ingen kampagnepris på.
BZ4X i den billigste udgave, Elegant, til 299.990 kr. har den bedste rækkevidde af nogen BZ4X – op til 513 kilometer på en opladning; alle udgaver har samme batteristørrelse og samme elmotor med 204 hestekræfter, så det er udstyrsmængde og hjulstørrelse, der gør forskellen i rækkevidde.
Inkluderet i prisen er 18″ alufælge, varme i rattet, varme i forsæderne, bakkamera, nøglefri betjening, internetbaseret navigation og infotainment med 8″ touchscreen.
Men da der kun er 30.000 kr. op til den noget bedre udstyrede BZ4X Prestige – til 329.990 kr. – er det den, vi anbefaler. For det første har den gode, adaptive matrix-LED-forlygter og elektrisk betjent bagklap, men den har også infotainment med 12,3″ touchscreen, 360 graders kamera (med meget LAV opløsning), p-sensorer foran, trådløs smartphoneopladning og el-justerbart førersæde.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.