Sedaner har været biler med lidt ekstra prestige og enhver firmabilists drøm i mange årtier. Sådan er det ikke længere, men det kan blive sådan igen
For nylig har vi sagt farvel til en af de mest almindelige firmabiler gennem tiderne. Volkswagen Passat sedan. Den tyske funktionærmodel er udgået af produktion, og for første gang siden Passat første gang kom på markedet i 1973, kan man ikke vælge mellem flere karrosserityper. Sedanen er væk, og kun stationcaren, Passat Variant er tilbage.
Der kommer ingen ny Passat sedan. Derfor den lidt overdramastiske indledning. En ny Passat Variant skulle være så godt som sikker (i 2023), men vil man fremover have en sedan fra VW, bliver den fuldelektrisk. Hold øje med siden her, for i løbet af 2022 finder vi ud af, helt præcis hvad det bliver for en bil. Ingen Passat, men en ID-et-eller-andet.
På få år har vi sagt farvel til mange sedaner. Mange engang urokkeligt populære og fine biler. Honda Accord, Citroën C5, Toyota Avensis, Volvo S40. Sedaner af alle størrelser er under pres fra crossovers og SUV’er. Og når kunderne vælger den side, så forsvinder sedanerne selvfølgelig fra hylderne. En af de næste, der bukker under er Ford Mondeo. Den næste Mondeo kommer som crossover af en slags. I hvert fald på ingen måde som sedan på det europæiske kontinent.

Premium? Aber natürlich
Hvorfor sedanerne blevet som daggammelt brød og det familiemedlem, man altid undgår – bilmodellerne der står bagest i mørket hos forhandlerne? Det har været en langsom udvikling, som virkelig har taget fart med et bugnende udvalg af flere karrosserityper. Især SUV’erne, selvfølgelig.
Sedaner har fået ry for at være for klassiske og støvede. Sedanen var bilen, som bedstefar kørte rundt i som firmabil. Langt hen ad vejen vidste bedstefar, hvad der var godt. En sedan, lavtliggende og uden krængning, kører principielt bedre end en høj bil.
Men Audi, BMW og Mercedes-Benz har noget, som gør, at vi stadig køber sedaner hos dem. Der er intet støvet over en A6 eller en 3-serie, og det er som om, det er et andet spil, når mærket har premium over sig. Og er tysk. Så går det med sedanerne, og der er både en ny A4 sedan, en ny 5-serie sedan og andre gode nyheder på vej. En af dem er en afløser for Mazda 6, som kommer med baghjulstræk og sekscylindret rækkemotor.

Den elektriske indflydelse
Sedanernes redning og genoprejsning kan blive elbilerne. Den simple årsag er, at vindmodstand og vægt har en stor betydning for rækkevidden i en elbil. Det går de færreste voldsomt meget op i, når det kommer til benzinbilen – hvis tanken ikke rummer mange liter, er den videre tur sikret efter få minutters optankning.
En sedan er lav og har et lille frontområde. Det rene guld i forhold at få bilen til at glide gennem luften. Så øges rækkevidden, og batteriet kan potentielt være mindre, end det skulle være i en SUV, som kæmper mod vinden.
Se bare Mercedes-Benz EQS og den nye EQE. Konceptbilen Vision EQXX, for nu at blive ved mærket med stjernen. Men også de kommende elbiler Audi A6 E-Tron og Hyundai Ioniq 6 bliver gode eksempler på den klassiske form.
Formen bliver ikke 100 procent klassisk sedan. Bagenden er typisk kortere og mere integreret, end den var på bedstefars Opel Rekord. Som på Mercedes-Benz-modellerne. Men lav og med flotte proportioner vil den elektriske sedan være – som sedanen altid har været det.

https%3A%2F%2Fwww.bilbasen.dk%2Fbrugt%2Fbil%3FIncludeEngrosCVR%3Dtrue%26PriceFrom%3D0%26includeLeasing%3Dtrue%26free%3DVW%2520Passat-Serie