Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 5. februar 2018
Det er svært at finde skudsikker statistik på bilers fejl og mangler, og Årets TÜV-report fortæller da heller ikke det fulde billede om bilernes pålidelighed, men den giver et hint.
TÜV driver en stor del af de tyske synshaller, og sidder derfor på en enorm mængde data om fejl på bilerne, der kommer til syn i Tyskland, hvilket de gør allerede efter to år.
LÆS OGSÅ: 3 brugtbiler, der er faldet markant i pris efter afgiftsændringen
Disse syns-data er tilgængelige i den årlige TÜV-report, og her kan du blandt se en rangordning af, hvor fejlfrie bilerne har været til syn. Datasættet til TÜV-report 2018 stammer fra 8,8 millioner bilsyn. Men kan man bruge det til noget?
Først og fremmest skal du vide at en synsrapport kun fortæller om bilens lovpligtige udstyr virker, når den bliver tjekket i synshallen. Dels kan der være fejl, som synshallen er ligeglad med – for eksempel bliver funktionen af klimaanlægget ikke tjekket. Et eventuelt dieselfyr bliver det heller ikke.
Der er altså ting, som ikke fanges af en synshal, men som kan være dyre at reparere. Derudover handler et syn også om vedligehold – så hvis et mærke af en årsag enten har sjuskede ejere eller sjuskede værksteder, så scorer bilerne dårligere hos TÜV.
LÆS OGSÅ: Sådan køber du en ekstremt billig bil
Når det alligevel er værd at kigge på statistikken hos TÜV, så er det fordi de lovpligtige egenskaber trods alt betyder en hel del og fordi at man i et vist omfang kan tale om generel kvalitet. Så selvom der kan være fejl, der ikke tjekkes i synshallen, så omhandler de fejl, der findes, jo lovpligtigt udstyr, som skal være i orden.
For eksempel kan mange fejl på bagbremser betyde at de er dårlig konstrueret og skal renses oftere, mange fejl i forhold til oliespild kan også være en træls affære, mens fejl på lygter oftest kunne have været undgået, hvis ejeren var vågen og tjekkede dem, inden han eller hun tog afsted til synshallen.
Et kig på listen over de bedste biler afslører af Porsche og cabrioleter fra Mercedes-Benz klarer sig godt generelt. Det skyldes formentlig at de bliver godt vedligeholdt, og måske ikke kører mange kilometer om vinteren. Noget der måske overrasker er at japanerne er fortrængt fra toppen – eller i hvert fald ikke sætter sig tungt på podiet, som de gjorde i gamle dage.
Et forsigtigt gæt på hvorfor, er at de fleste japanske biler ikke bliver bygget i Japan længere. Og måske er fokus på kvaliteten ikke helt så høj som tidligere. I virkeligheden er differentieringen stor mellem enkelte modeller fra samme fabrikant.
Biler med flest fejlfri rapporter 2-3 år
Mercedes-Benz SLK
VW Golf Sportsvan
Mercedes-Benz B-klasse
Biler med flest fejlfri rapporter 4-5 år
Mercedes Benz B-klasse
Porsche 911
Mazda CX-5
Biler med flest fejlfri rapporter 6-7 år
LÆS OGSÅ: Bilbasens begynderguide til køb af Porsche 911
Biler med flest fejlfri rapporter 8-9 år
Porsche 911
VW Golf Plus
Audi TT
Biler med flest fejlfri rapporter 10-11
Porsche 911
Toyota Corolla Verso
Mazda 2
Dette er et uddrag af TÜV-report. Den fulde rapport kan købes her.
Da jeg selv fik synet min Renault Laguna i efteråret skiftede jeg fjedre, støddæmpere, forrude og bremser på bagakslen. Bilen blev da også synet uden anmærkninger, men synsmanden kunne fortælle om en kvinde, der med tårer i øjnene måtte gå hjem fra synshallen, da hendes Peugeot 206 på trods af en nylig regning på 10.000 kr. fra værkstedet var usikker at køre i.
Hvis du ikke vil stå en den situation skal du nok overveje at holde dig fra en 6-7 år gammel Chevrolet Aveo, da den model kun slipper uden anmærkninger i 35,6 procent af tilfældene.
Og PS – jeg ved godt, at fejlfri ikke kan gradbøjes – den grammatisk korrekte overskrift vil være: Bilmodellerne med den største andel af TÜV-rapporter uden fejl, men det ville blive lidt langt. Bilerne er dog her:
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.