Kategorier
Nyheder

Op mod 4.000 biler fra Bentley, Lamborghini og Porsche på havets bund

Fragtskibet Felicity Ace brød i brand for to uger siden på vej mod USA. Nu er skibet sunket med sin dyrebare last

TEKST Morten Bek FOTO Marinha

Der er lange leveringstider på mange nye biler, men for det meste er der da lys for enden af tunnellen – og til sidst står den nye bil i indkørslen.

Op mod 4.000 forventningsfulde amerikanere må nu indse, at leveringen af deres nye biler slet ikke kommer til at ske. Fragtskibet Felicity Ace, som for to uger siden brød i brand på vej fra Emden i Tyskland til North Kingstown i staten Rhode Island i USA, er kæntret under bugsering.

Skibet ligger nu på havets bund med de portugisiske øer Azorerne som nærmeste nabo. Det er bl.a. den portugisiske flåde, som har været med til at forsøge at redde skibet.

Årsagen til branden er ikke opklaret, og den vil næppe nogensinde blive det. Skibet og lasten ligger så dybt, at det får lov at blive liggende.

Skibet er ladet med…

Mandskabet på det store fragtskib er for længst reddet i land, og branden var også slukket. Bugseringen af Felicity Ace, som skulle få skibet i havn, mislykkedes da skibet begyndte at kæntre og til sidst altså sank.

Skibet var lastet udelukkende med biler fra Volkswagen-koncernen. Det præcise tal for antallet af biler i lasten er ikke offentliggjort, men Felicity Ace havde plads til 4.000 biler.

LÆS OGSÅ | Test: Strømført Jeep Wrangler er svær at forsvare

Det er kundebestilte biler, som nu ligger på havets bund. Og det er ikke den billige af slagsen. Et ukendt antal biler fra Bentley og Porsche – og Lamborghini-modellerne Urus, Huracán og Aventador var med i sendingen. Også biler fra VW som Golf GTI, Golf R, Arteon og ID.4 ligger nu blandt fiskene.

Det vurderes, at lasten har en værdi omkring 1 mia. kr., og den er fuldt forsikret. De forventningsfulde amerikanere må nu indse, at deres biler er gået tabt. Men Volkswagen-koncernen er allerede i gang med at erstatte de tabte biler.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.