Video: Vi tester Årets Bil i Danmark 2025
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Af: Morten Bek / d. 13. december 2021
I 2022 kommer så mange nye elbiler på markedet, at det er svært at overskue. Bilbasen har udvalgt fem fede elbiler blandt de mange nyheder. Nogle gange er man bare nødt til at vælge.
2022 byder på klassiske bilmodeller, som for første gang kommer som elbiler. Året byder også på ikoniske bilmodeller, som elektrificeres. Og så byder 2022, selvfølgelig, på helt nye bilmodeller med batteridrift.
LÆS OGSÅ | De 10 mest solgte elbiler i november – dyre biler og et par gamle kendinge
Kun de færreste bilmærker vil i slutningen af 2022 ende med ikke at have en elbil på programmet. Ferrari, Lamborghini og mærker i den genre. Bilproducenter som masseproducerer biler – fra Audi over Ford til Volvo – er for længst gået ombord i el-skibet og kigger sig ikke tilbage.
I 1977 kom den første BMW 7-serie. I 1986 kom den store luksussedan, som den første BMW nogensinde, med en V12-motor. I 2023 kommer 7-serien for første gang som 100 procent elektrisk, og den går i direkte kamp med Mercedes-Benz EQS.
BMW kalder sin elektriske topmodel i7. Den kommer sammen med klassisk motoriserede udgaver af den nye 7-serie. BMW elektrificerer sin topmodel, men kunder til benzin- og dieseludgaver skal altså ikke gå forgæves.
Drivlinjen i i7 er femte generation af BMW eDrive, som tyskerne allerede bruger i SUV’en iX. Luksussedanen vil sandsynligvis kunne fås i flere elektriske versioner med rækkevidde op til over 600 kilometer på en opladning.
Den nuværende Mini Cooper SE er en af de sjoveste elbiler. Den er også en af de mere kompromitterede. Den nuværende model er tydeligvis ikke designet som elbil fra bunden, for rækkevidden er ikke tidssvarende med cirka 230 kilometer på en opladning.
I 2022 kommer en helt ny Mini Cooper hatchback, og de første officielle billeder af en prototype viser den fuldelektriske udgave. Hvad der i første omgang ligner den nuværende Mini hatchback, er en model med et helt nyt karrosseri.
Forhåbentlig er der også plads til et større batteri eller i hvert fald et batteri med større energitæthed. Rækkevidden skal have et nøk opad.
Mini har tidligere oplyst, at elbilen er udviklet fra bunden som elbil, og at den skal produceres i Kina.
Den har fået ros, og den har fået godt tag i danske bilkøbere: Polestar 2. Til trods for at bilmærket er nyt, er den svensk-kinesiske elbil allerede blevet relativt stor i Danmark.
Polestar 2 (og PHEV’en Polestar 1) er fra starten designet som en Volvo. 2’erens design startede som konceptdesign i 2016 som Volvo Concept 40.2. Polestar overtog designet til sin første masserproducerede bil, men med den nye crossover Polestar 3 er der nye toner.
Polestar 2 får design, som er unikt for Polestar. En lav og spids front med træk fra Polestar-konceptbilen Precept. Svenskerne kalder den en “performance-SUV”. Den skal produceres på den nye Volvo-fabrik i den amerikanske stat South Carolina.
Det var ikke givet, at den første elbil fra Porsche ville blive godt modtaget. Porsche er trods alt, i hjertet, boxermotorer og sportsvogne. Men Taycan har vist, at Porsche har forstået at bygge sjæl og dynamik ind i en elbil.
Derfor er der god grund til at glæde sig til premieren på Porsches anden fuldelektriske bil. I 2022 præsenteres SUV’en Macan som elbil, og den vil køre på samme platform og med samme 800 volt-drivlinje som Taycan (og Audi E-Tron GT). Den elektriske Macan vil kunne fås i forskellige versioner, fra basis over GTS til Turbo S.
Hvis du er mere til Macan med benzinmotor, er der ingen grund til at frygte. SUV’en præsenteres nemlig også som ny model med forbrændingsmotor.
Det første Folkevogn Rugbrød kom på gaden i 1950, og som årtierne er gået har håndværkere og hippier gjort VW-bussen til et hit og et ikon. Men bussen er også vokset og er blevet for stor og for dyr for mange. Mens der nu er landet en ny Multivan som PHEV, så er der stadig plads til at nytænke ikonet.
Allerede i 2001 så vi konceptbilen Microbus – et Rugbrød i fedeste retrostil. Siden er flere koncepter kommet til, bl.a. Bulli i 2011 og BUDD-e i 2016, men nu er det sikkert og vist. Rugbrødet genopstår som den elektriske ID Buzz i 2022.
Informationerne er få, men ID Buzz vil være baseret på samme platform som ID.3 og ID.4, hvilket betyder udgangspunkt i baghjulstræk. Den nye el-bus vil komme som både personbil og varebil.
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Udviklingschefen hos Volkswagen afslører, at ID.3 og ID.4 allerede er på vej med så store opgraderinger af design, interiør og udstyr, at det er en god idé at tøjle lysten til at købe en lige nu.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.