Kategorier
Elektrisk Nyheder

De 10 mest solgte elbiler i november – dyre biler og et par gamle kendinge

Danskerne køber elbiler som aldrig før. I november steg salget med næsten 75 procent i forhold til november 2020. VW er i førertrøjen med ID.4, mens der stadig er liv i en “klassiker” som Kia e-Niro.

Af: Morten Bek / d. 6. december 2021

Det kan godt være, infrastrukturen omkring opladning af elbiler er forbløffende ringe. Det er også svært at komme uden om, at elbilernes rækkevidde kan lide noget så grusomt om vinteren. Men danskerne køber elbiler, og de køber efterhånden mange af dem.

I november blev i alt 14.958 nye biler indregistreret i Danmark. Det var et fald på hele 18 procent i forhold til november 2020. Det er især manglen på mikrochips, der giver produktions- og leveringsproblemer. Kunderne, derimod, står på spring, lyder det fra bilimportørerne.

Af den samlede pulje står de 100 procent elektriske biler for 3.030 styk. Der var altså en elbil på hver femte købsaftale på en ny bil i november. Det er ikke små og billige elbiler, der kommer i garagen (med en enkelt undtagelse). Det er forholdsvis store, hurtige og kraftfulde elbiler, vi danskere køber.

LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 er Årets Bil i Danmark 2022

Udvalget af elbiler vokser hurtigere end udvalget af biler med forbrændingsmotor. Langt de fleste bilproducenter går helhjertet efter elektrificering, og derfor går udviklingskronerne automatisk i den retning.

Top 10 over de mest solgte elbiler i Danmark afspejler, at det indtil videre altså er forholdsvis store elbiler, vi køber i Danmark. Det betyder, med andre ord, at det især er folk med forholdsvis høj indtjening (og firmabilister), som sætter sig til rette i nye elbiler.

ID.4 er i høj kurs

Den mest solgte elbil i november illustrerer det meget godt med de store elbiler. Det er Volkswagen ID.4, som topper listen med 257 eksemplarer. Den har ikke bare fortrængt den mindre ID.3 som tyskernes mest populære elbil. ID.3 er slet ikke med i top 10. ID.4 fås, i skrivende stund, til priser fra 369.995 kr.

En direkte konkurrent til ID.4 ligger på plads nummer to med 243 eksemplarer. Det er Ford Mustang Mach-E, der er tale om. Den amerikanske elbil har en endnu højere indstigningspris end ID.4. Mustangen starter ved 399.900 kr.

Mustang Mach-E er den eneste elbil Ford har på programmet, men i 2022 eller 2023 ventes bl.a. en kompakt model. Det er samarbejdspartner VW, som ventes at komme Ford til hjælp med sin MEB-platform.

LÆS OGSÅ | Første tur: Volvo C40 er XC40 med en fræk afslutning

Med 227 eksemplarer finder Årets Bil i Danmark sin plads i elbilernes top 10. Hyundai Ioniq 5, den nye spiller fra de fremadstormende koreanere. Endnu en stor bilmodel på den delte tredjeplads – med en indstigningspris på 324.995 kr. I de kommende år kommer flere Ioniq-modeller fra Hyundai. En stor SUV med navnet Ioniq 7 og en sedan kaldet Ioniq 6.

Med den anden bil på den delte tredjeplads går vi op i pris, men ned i størrelse. Volvo XC40 Recharge er en klasse mindre end de tre elbiler øverst på listen. Til gengæld har den hidtil haft en startpris på omkring 450.000 kr., fordi der først nu er en basismodel med 231 hk. Indtil nu har der været fuld skrue på den elektriske XC40: 408 hk. Alligevel er der afsat 227 eksemplarer i november.

Udvalget af små elbiler er… lille, og det vokser meget langsomt. En gammel kending, og den eneste lille bil i top 10, er Volkswagen e-Up. Den koster 174.995 kr., så den er bestemt ikke billig. Men den har en tilpas rækkevidde (260 kilometer) og godt med kræfter (83 hk). Der blev solgt 169 styk i november.

God start for Cupra Born

Plads nummer seks på listen går til Kia EV6 med 140 styk. Den har kun været på markedet i kort tid. Den har potentiale til at rykke op til en endnu bedre placering i de kommende måneder. EV6 er søstermodel til Hyundai Ioniq 5. I 2022 kommer den i en vanvittig udgave med 585 hk.

Endnu en mellemstor SUV. På syvendepladsen finder vi Audi Q4 E-Tron (inkluderer Q4 E-Tron Sportback), som tyskerne har afsat 137 eksemplarer af. Priserne starter ved 364.990 kr. Typisk for en tysk premium-producent bliver el-SUV’en hurtigt dyr, når lækker udstyr tilføjes.

Still going strong. E-Niro er listens anden Kia, og den er listens tredjebilligste bil – fra 274.900 kr. Med stort batteri og højeste udstyrsniveau bliver den dog hurtigt så dyr som den nye EV6. 133 danskere har alligevel købt den efterhånden aldrende e-Niro i november. En ny Niro lander i 2022.

LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 er Årets Bil i Danmark 2022

Mens VW ID.3 altså slet ikke når ind i top 10, så gør den det på en måde alligevel. Den nye Cupra Born er nemlig en ID.3 i lækker, spansk forklædning. Med priser fra 249.990 kr. er den samtidig billigere end ID.3. 126 styk Born blev det til i november, og selv om en del biler vil være demobiler, er det en god start for den første elektriske Cupra.

En god start har Volvo-aflæggeren Polestar bestemt også fået i Danmark. Polestar 2 runder listen af, og den er solgt i 125 eksemplarer i november. Til at starte med har 2’eren været en dyr bil med priser fra cirka 450.000 kr. – Den fandtes til at starte med kun med 408 hk. Nu er der varianter med 231 hk, og en basisudgave med lille batteri skulle være til vej til cirka 350.000 kr.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.