Kategorier
Elektrisk Nyheder

5 fede elbiler, vi ser frem til

2021 bød på mange forskellige elbiler, og i 2022 går det videre med hav af nye fuldt elektriske biler. Bilbasen ser på fem af de nye, der er på vej.

Af: Morten Bek / d. 13. december 2021

I 2022 kommer så mange nye elbiler på markedet, at det er svært at overskue. Bilbasen har udvalgt fem fede elbiler blandt de mange nyheder. Nogle gange er man bare nødt til at vælge.

2022 byder på klassiske bilmodeller, som for første gang kommer som elbiler. Året byder også på ikoniske bilmodeller, som elektrificeres. Og så byder 2022, selvfølgelig, på helt nye bilmodeller med batteridrift.

LÆS OGSÅ | De 10 mest solgte elbiler i november – dyre biler og et par gamle kendinge

Kun de færreste bilmærker vil i slutningen af 2022 ende med ikke at have en elbil på programmet. Ferrari, Lamborghini og mærker i den genre. Bilproducenter som masseproducerer biler – fra Audi over Ford til Volvo – er for længst gået ombord i el-skibet og kigger sig ikke tilbage.

BMW i7 – Topmodellen fra Bayern på el

I 1977 kom den første BMW 7-serie. I 1986 kom den store luksussedan, som den første BMW nogensinde, med en V12-motor. I 2023 kommer 7-serien for første gang som 100 procent elektrisk, og den går i direkte kamp med Mercedes-Benz EQS.

BMW kalder sin elektriske topmodel i7. Den kommer sammen med klassisk motoriserede udgaver af den nye 7-serie. BMW elektrificerer sin topmodel, men kunder til benzin- og dieseludgaver skal altså ikke gå forgæves.

Drivlinjen i i7 er femte generation af BMW eDrive, som tyskerne allerede bruger i SUV’en iX. Luksussedanen vil sandsynligvis kunne fås i flere elektriske versioner med rækkevidde op til over 600 kilometer på en opladning.

Mini Cooper Electric – Rækkevidden går op

Den nuværende Mini Cooper SE er en af de sjoveste elbiler. Den er også en af de mere kompromitterede. Den nuværende model er tydeligvis ikke designet som elbil fra bunden, for rækkevidden er ikke tidssvarende med cirka 230 kilometer på en opladning.

I 2022 kommer en helt ny Mini Cooper hatchback, og de første officielle billeder af en prototype viser den fuldelektriske udgave. Hvad der i første omgang ligner den nuværende Mini hatchback, er en model med et helt nyt karrosseri.

Forhåbentlig er der også plads til et større batteri eller i hvert fald et batteri med større energitæthed. Rækkevidden skal have et nøk opad.

Mini har tidligere oplyst, at elbilen er udviklet fra bunden som elbil, og at den skal produceres i Kina.

Polestar 3 – Den første rigtige Polestar

Den har fået ros, og den har fået godt tag i danske bilkøbere: Polestar 2. Til trods for at bilmærket er nyt, er den svensk-kinesiske elbil allerede blevet relativt stor i Danmark.

Polestar 2 (og PHEV’en Polestar 1) er fra starten designet som en Volvo. 2’erens design startede som konceptdesign i 2016 som Volvo Concept 40.2. Polestar overtog designet til sin første masserproducerede bil, men med den nye crossover Polestar 3 er der nye toner.

Polestar 2 får design, som er unikt for Polestar. En lav og spids front med træk fra Polestar-konceptbilen Precept. Svenskerne kalder den en “performance-SUV”. Den skal produceres på den nye Volvo-fabrik i den amerikanske stat South Carolina.

Porsche Macan – Den mest sportslige i sin klasse

Det var ikke givet, at den første elbil fra Porsche ville blive godt modtaget. Porsche er trods alt, i hjertet, boxermotorer og sportsvogne. Men Taycan har vist, at Porsche har forstået at bygge sjæl og dynamik ind i en elbil.

Derfor er der god grund til at glæde sig til premieren på Porsches anden fuldelektriske bil. I 2022 præsenteres SUV’en Macan som elbil, og den vil køre på samme platform og med samme 800 volt-drivlinje som Taycan (og Audi E-Tron GT). Den elektriske Macan vil kunne fås i forskellige versioner, fra basis over GTS til Turbo S.

Hvis du er mere til Macan med benzinmotor, er der ingen grund til at frygte. SUV’en præsenteres nemlig også som ny model med forbrændingsmotor.

Volkswagen ID Buzz – Retro-bus til folket

Det første Folkevogn Rugbrød kom på gaden i 1950, og som årtierne er gået har håndværkere og hippier gjort VW-bussen til et hit og et ikon. Men bussen er også vokset og er blevet for stor og for dyr for mange. Mens der nu er landet en ny Multivan som PHEV, så er der stadig plads til at nytænke ikonet.

Allerede i 2001 så vi konceptbilen Microbus – et Rugbrød i fedeste retrostil. Siden er flere koncepter kommet til, bl.a. Bulli i 2011 og BUDD-e i 2016, men nu er det sikkert og vist. Rugbrødet genopstår som den elektriske ID Buzz i 2022.

Informationerne er få, men ID Buzz vil være baseret på samme platform som ID.3 og ID.4, hvilket betyder udgangspunkt i baghjulstræk. Den nye el-bus vil komme som både personbil og varebil.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.