Første billeder af elektrisk Mercedes CLA
Mercedes er tydeligvis ikke ude på at skjule ret meget med en let kamufleret udgave af den nye CLA. Den kommer i 2025 som elbil med lav vægt og rækkevidde langt over 700 kilometer.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Lamborghini gør det. Bentley gør det. Selveste Rolls-Royce gør det. Porsche har gjort det i mange år, og om kort tid gør Lotus det også: Sælger SUV’er.
Bilmærker som ingen for 10 år siden forestillede sig, nogensinde ville gå med på moden og lave en SUV, er hoppet på vognen med de høje modeller. Men Ferrari har holdt sig fra de populære familiebiler – biler som altid fører stærkt øget salg og produktion med sig.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens billigste Ferrari koster det samme som en Skoda
Noget Ferrari bestemt ikke står for – hos Ferrari bliver kunder sendt væk, fordi produktionen holdes på lavt niveau. Men det italienske mærke bag ikoner som 250 GTO, F40 og Testarossa skal vænne sig til, at flere biler kommer ud fra de hellige haller i Modena.
2022 bliver året, hvor den første SUV fra Ferrari præsenteres: Purosangue.
Rygterne om SUV’en fra Ferrari har stået i kø i årevis. Det eneste Ferrari indtil i dag har bekræftet er, at der kommer en SUV-lignende bil – og den får navnet Purosangue. Det alt andet end mundrette ord er italiensk, selvfølgelig, og betyder fuldblod. Altså, som en fuldblodshingst.
LÆS OGSÅ | Op mod 4.000 biler fra Bentley, Lamborghini og Porsche på havets bund
Før den store premiere senere i år driller Ferrari os med et første billede af Purosangue. En teaser, som det hedder på engelsk. En appetitvækker. Mørkt og med skygger. Bilen set direkte forfra, lavt og med forruden og taget næsten helt i mørke.
For et teaser-billede at være er indholdet forbløffende afslørende. Fronten står tydeligt frem og viser de smalle LED-kørelys. Selve hovedlygterne gemmer sig sandsynligvis i det mørke område i grillen, over luftindtagene.
Ferrari leverer tydeligvis ikke en kasseformet SUV som Rolls-Royce Cullinan, men en lavere crossover-model i stil med Lamborghini Urus. Bare med blødere design, virker det til – på baggrund af billedet, men også på baggrund af sportsvognene fra Ferrari, som vi kender dem.
Men det er gætværk, hvordan hele bilen ser ud. Og det er gætværk, hvad der kommer til at ligge i motorrummet på Purosangue. Purosangue bliver, med stor sikkerhed, udstyret med langsliggende frontmotor og baghjulstræk/firehjulstræk.
Ferrari har storslåede V8- og V12’ere på lager, men muligheden er der også for hybrid- eller plug-in hybrid-teknologi. Meget mere om det – og det fulde billede af Purosangue – senere i 2022.
Mercedes er tydeligvis ikke ude på at skjule ret meget med en let kamufleret udgave af den nye CLA. Den kommer i 2025 som elbil med lav vægt og rækkevidde langt over 700 kilometer.
Efter fire lange år får vi endelig, hvad Tesla har lovet fra begyndelsen: En Tesla Model Y med plads til syv personer.
De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte.
Citroën får endelig lov at vise en konceptbil, der fører til den første model på Stellantis’ STLA-platform. Konceptbilen bliver snart til en fuldelektrisk C5 Aircross. Der er også premiere på en fornyet C4.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.