Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Som en del af Stellantis får Fiat ENDELIG et nyt produkt. 600e er en lille elektrisk crossover på samme platform som Jeep Avenger og Peugeot E-2008.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Fiat er kun en skygge af sig selv i forhold til dengang i nær og fjern fortid, hvor alle kørte Uno, Punto, Panda og 500. Det engang så betydningsfulde mærke er syltet, hengemt og lagt i skuffen, men Fiat tjener rent faktisk penge til den store Stellantis-koncern, som mærket er en del af.
Til trods for, at Fiat ikke har præsenteret en ny bil siden før Stellantis-tiden – 500e, som blev præsenteret den 4. marts 2020 – er der gang i butikken, og netop 500e er den absolut vigtigste bil for Fiat i Europa (og sammen med benzin-500 den eneste hos forhandlerne i Danmark). I 2022 var 500e den tredjemest solgte elbil i Europa med over 60.000 eksemplarer (overgået af et par Tesla-modeller).
LÆS OGSÅ | En grå Fiat? Den går ikke mere!
Det er er godt udgangspunkt for at få Fiat på benene igen med nye modeller. Og nu kommer den første af de nye, som også er den første Fiat-personbil udviklet under Stellantis-ejerskabet: 600e.
600e er storebror til 500e, og 600e er en meget større bil. 417 cm lang og med fem døre, så den er i klasse med Stellantis-produkterne Jeep Avenger og Peugeot E-2008.
Fiat 600e er helt ny, men den bygger på en gennemprøvet teknik, som kører rundt på europæiske veje i biler som netop Jeep Avenger og Peugeot E-2008, men også Citroën Ë-C4, DS 3 og Opel Mokka-E/Corsa-E.
LÆS OGSÅ | Første tur i den nye Jeep Avenger
Derfor er en beskrivelse af indholdet en gentagelse af en gentagelse. Batteri med en kapacitet på 54 kWh, opladning med op til 100 kW, rækkevidde på 400 kilometer. Elmotoren, som sender kræfterne til forhjulene, har 156 hk, og alt efter køreindstilling (Eco, Normal, Sport) er ydelsen kappet og lavere.
Den elektriske 600e bliver muligvis ikke den eneste 600-model i Danmark, da der i løbet af 2024 også tilføjes en benzinvariant med mildhybrid-system.
Fiat blev, kan man roligt sige, reddet af den lille elektriske 500e, og det ikoniske design sammen med et lækkert interiør og god rækkevidde gør det helt forståeligt, at mange europæerne er faldet for den (den er netop ved at blive introduceret i USA).
Med 600e har Fiat haft chancen, med penge på lommen og støtte fra den store koncern, for at genopfinde designet til en lille crossover. Chancen er blevet tabt på gulvet, og hvis man kun kigger kortvarigt på den helt nye Fiat, ligner den en opdateret udgave af en anden lille Fiat-crossover, nemlig 500X.
LÆS OGSÅ | Vind i håret i Fiat 500e Cabriolet
Chancen for at gøre noget spektakulært er kvalt i kampen for at bevare det retro-inspirerede, som aldrig har fungeret på andre Fiat-modeller end 500. Måske designerne har taget den nemme vej, fordi de har fået at vide, at alt hvad der ligner en 500e vil blive et hit?
Ingen overraskelser i kabinen. Det er en blanding af 500e og Avenger, og det er nydeligt og ikke opfindsomt. Der er muligheder for at lege med farver og indlæg, og der er en stor touchscreen til infotainmentsystemet. Trykknapperne til gearvalg, det store rum med magnet-låg, knapperne i rattet – direkte fra Avenger. Sådan tjener man penge uden at bruge for mange penge.
Italienernes nye elektriske indslag i B-SUV-/crossover-segmentet kommer allerede i september på markedet Italien, mens der endnu er spørgsmålstegn ud for premieredatoen i Danmark.
Brugte Fiat 500e til salg på Bilbasen
Se flere brugte Fiat 500e til salg på Bilbasen lige her
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.