Grande Panda er den største og vigtigste nyhed fra Fiat i mange år. Den friske Grande Panda er betydeligt større end en almindelig Panda, og så fås den både som elbil og med hybridmotor.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Fiat har lovet, at sommeren 2024 kommer til at byde på en meget stor nyhed. Italienerne har lagt op til premieren på den første nye bil i en hel familie af Panda-modeller i varierende størrelser. Ikke en bil i mikroklassen, som vi kender Panda-navnet fra, men en række større modeller.
Med Grande Panda er det første medlem af Panda-familien netop landet. Og hvis der er en skelsættende model for Fiat, så er det den: en helt ny model på en ny platform, og en model som med sit robuste crossover-karrosseri og en længde på 399 cm er som skabt til os europæere.
Læs også: Endelig viser Fiat store fremtidsplaner
Der er kun få billeder af den spritnye Grande Panda, og der er kun stærkt begrænsede oplysninger. Det er dog sikkert, at Grande Panda kommer som elbil og som hybridbil, og vi føler os ret sikre på, at Grande Panda er søstermodel til Citroën ë-C3/C3, Citroën ë-C3 Aircross/C3 Aircross og den nye Opel Frontera.





Væk med alt det runde fra Fiat
Smart Car-platformen er Stellantis-koncernens prisbillige løsning til små og kompakte modeller. En løsning som gør det muligt at sælge biler til lave priser, som gør det nemmere at konkurrere med kinesiske producenter (de nye toldsatser kan vende op og ned på tingene).
Den elektriske udgave af Grande Panda kan vi af den grund forvente med en elmotor med 113 hk og et batteri med en kapacitet på 44 kWH – og en rækkevidde over 300 kilometer. En udgave med mindre batteri er også en mulighed. Benzinudgaven med hybridsystem vil benytte en 1,2-liters motor med tre cylindre og en elektrificeret dobbeltkoblingsgearkasse.
Hvor Fiat især siden den fornyede 500 fra 2007 har hyldet det meget runde og meget nuttede, går italienerne den modsatte retning med Panda-familien. Her er masser af hentydninger til den originale Panda fra 1980’erne, og der er nye designløsninger som pixel-forlygterne med en grill i tilsvarende design. FIAT-navnet er 3D-printet i bagklappen, og i dørene er nederste del også tredimensionel. Og Fiat lover, at den gule farve bare bliver en af flere friske kulører.
Det runde design vil leve videre med 500, som i løbet af et år eller to erstattes af en benzin-hybrid-udgave af den elektriske 500e.